top of page

שנפ, וולטה, בוש, ורטה או אופטימה - איזה מצבר לרכב לקנות?

למרות שמצבר הרכב יכול להחזיק מעמד חמש שנים או יותר כאשר מטפלים בו כראוי, רוב המצברים לרכב יישחקו ולא יעילים תוך שלוש שנים משימוש יומיומי בתנאים רגילים.

בדיוק כמו שהסוללה של המחשב או הסמארטפון שלכם הופכת פחות יעילה עם כל טעינה, המצבר של המכונית שלכם מתדרדרת בהדרגה בכל פעם שהיא נטענת על ידי מנוע הרכב. לאחר שלוש שנים, בדרך כלל הגיע הזמן להחליף. כדי להבין את המאפיינים החשובים בקניית מצבר, קראו את איזה מצבר מתאים לרכב שלי?

מצברים לרכב שנפ וולטה בוש ורטה אופטימה וטרוג'אן
מצברים לרכב שנפ וולטה בוש ורטה אופטימה וטרוג'אן

לאחר ארבע או חמש שנים, רוב מצברי הרכב לא יהיו אמינים כמעט לחלוטין. מצברים ישנים לרכב יכולים להציג מספר בעיות בטיחות ואמינות. למרבה המזל, קל לזהות אם המצבר של המכונית מתקרב לסוף חייו. אפילו מכונית עם מצבר פגום מאוד תתפקד כראוי ברגע שהיא פועלת, שכן חלק ניכר מהטעינה עבור המצבר יגיע מהמנוע. זה הזמן הטוב ביותר לבדוק את המצבר של המכונית שלכם זמן קצר לאחר הפעלת הרכב.


המכונית שלכם עדיין יכולה להתניע במהירות, אפילו עם מצבר פגום. עם זאת, רכיבים שיש להן דרישות כוח משמעותיות המופעלות על ידי הסוללה, כמו פנסים, עשויים שלא לתפקד כמו שצריך.




נסו להתניע את המכונית שלכם בלילה כשהפנסים הקדמיים דולקים. האם הם עמומים? אם הפנסים נראים עמומים מדי, הניחו את הרכב בהילוך חניה או נייטרלי והתניעו את המנוע. אם המצבר מתקלקל, הפנסים הקדמיים יתבהרו ככל שתפעילו את דוושת הגז.

זוהי דרך מצוינת לבדוק אם המצבר מתחיל להיחלש. קל יותר לזהות מצבר מקולקל לחלוטין: כאשר אתם מתניעים את המכונית שלכם, הוא לא יתניע כלל.


ככל שהרכב חדש יותר העומס על המצבר גדול יותר

ככלל, ככל שהמחשבים המשולבים של המכונית שלך מתוחכמים יותר, העומס על המצבר שלו גדול יותר. במכוניות חדשות רבות יש מחשבים רבי עוצמה הפועלים כל הזמן, גם כשהרכב עצמו חונה וכבוי.


מחשבים אלה יכולים לשאוב אנרגיה מהמצבר של המכונית בקצב איטי ויציב, ולשחק אותה לאורך זמן. למרות שהטעינה שכל מחשב שואב היא זעירה, האפקט המצטבר עלול לרוקן את המצבר של המכונית כאשר היא לא נמצאת בשימוש במשך זמן רב.


אם אתם משתמשים במכונית לעתים רחוקות, הימנע מלתת למצבר להתרוקן על ידי מערכות מחשב על-ידי ביצוע נסיעה קצרה מסביב לרחוב פעם או פעמיים כדי להטעין את המצבר כל שבוע-שבועיים.


מכוניות עם טכנולוגיית START-STOP עשויות להזדקק למצבר מיוחד. האם המכונית שלכם משתמשת בטכנולוגיית עצור-התנע כדי לחסוך בדלק? מכוניות בעלות מנועים שנועדו להיכבות אוטומטית בעת עצירה גורמות לעומס רב יותר על המצבר בהשוואה לרכבים סטנדרטיים, ולעתים קרובות הן צריכות להשתמש במצבר מיוחד.


מהו מצבר AGM (מצברי פריקה עמוקה)?

סוללת החומצה העופרת לא השתנתה הרבה במשך 160 שנה. מאז שהומצאה בשנת 1859 ע"י הפיזיקאי הצרפתי גסטון פלנטה, אותה טכנולוגיה בת 160 שנה עדיין מתניעה את המכונית שלך וכמעט כל מכונית ברחבי העולם, עם שינויים קלים פה ושם.


המצבר לרכב מספק את החשמל הדרוש כדי להפעיל את כל הרכיבים החשמליים ברכב. ללא כוח סוללה, המכונית לא תתניע. מצברים לרכב תוכננו במיוחד בכדי לספק פרץ כוח קצר וחד על מנת להתניע ולהניע את מנוע הרכב. רק חלק קטן יחסית מיכולת המצבר מנוצל ולאחר התנעת המנוע המצבר נטען בחזרה על ידי האלטרנטור של הרכב.


למצבר רכב יש רשתות עופרת דקות יותר וחומר פעיל(חומצה) ומספקות כוח התנעה. עם זאת, הם אינם מתאימים לספק תקופות ארוכות של כוח. ע"י תגובה כימית המצבר ממיר אנרגיה כימית לאנרגיה החשמלית הדרושה לההתנעת המכונית, ומספקת מתח למתנע. בנוסף המצבר שומר על זרם ומתח חשמלי יציב כדי לשמור על המנוע פועל.


רכבים חדשים כיום כוללים מסך מגע, נהיגה בעזרת בינה מלאכותית, מחממי מושבים, רכבים המסוגלים לחסוך בדלק בצריכת דלק, נהיגה אוטונומית, מתיחה אוטומטית של חגורות בטיחות, מנועי START-STOP, התנעה מרחוק, אפילו התנעה באמצעות הטלפון, מצלמות גיבוי עם מסלולי הדרכה מחושבים, רדיו מחובר ללוויין וחיבורי אינטרנט, מערכות סאונד המותאמות ל- Bluetooth להשמעת מוזיקה מהסמארטפון.


הנה הבעיה: מצברי העופרת לא יכולה להתמודד עם כל צורכי החשמל הללו לאורך זמן. מצברי עופרת-חומצה משמשות להנעת מכוניות מכיוון שהן יכולות לספק הרבה חשמל למתנע בפרץ קצר, הם גם לא יקרים להכנה. עם זאת, מצבר רגיל לא יכולה להפעיל נורה במשך יותר מכמה שעות, שלא לדבר על מיזוג האוויר במכונית.


מצברי AGM היא מצבר לרכב מיועד לשתי עבודות: מתן פרצי עוצמה של מגברי התנעה והפעלת אלקטרוניקה לאורך זמן. הם נוטים להחזיק מעמד זמן רב יותר מאשר סוללה מוצפת רגילה.


ראשי התיבות AGM מייצגים Absorbed Glass Mat ("תחתית זכוכית נספג"). תחתיות זכוכית, מרפדות את צלחות העופרת הדקות במיוחד, יימעכו כמו ספוג. בצורה זאת יצרנים יכולים להכניס יותר תחתיות זכוכית ועופרת לתוך סוללה אחת. יותר עופרת שווה ליותר כוח. בנוסף, גורם המעיכה הזה אומר שהחלק הפנימי של הסוללה ארוז היטב.


למצברי AGM יש גם שסתומים המווסתים את כמות גז המימן והחמצן היכול לברוח במהלך הטעינה. הן נופלות תחת קטגוריה רחבה יותר של valve-regulated, lead-acid (VRLA), המשמשות בדרך כלל לאחסון כוח רב לאורך זמן או לשימוש ארוך טווח. מצברי AGM פותחו בסוף שנות ה-70 וכעת, הם מופיעים במכוניות ובמשאיות יומיומיות.


מצברי פריקה עמוקה יכולים לעמוד במחזורי טעינה ופריקה חוזרים. במקום לספק פרצי כוח גבוהים לפרקי זמן קצרים, הם תוכננו במיוחד כדי לספק כוח מתמשך עם בזרם נמוך יותר לאורך תקופות זמן ממושכות. טעינה חוזרת אינה גורמת לאותה רמת נזק שמצבר רכב יספוג במהלך אותו שימוש.


מה ההבדל בין מצברי פריקה עמוקה AGM לבין סוללת רכב רגילה?

למצברי פריקה עמוקה AGM לרכב יש יתרונות על מצברים סטנדרטיים מוצפים:

  • יותר התנעות לכל סוללה

  • טעינה מהירה יותר

  • בטוח יותר לטיפול

  • שסתומים מיוחדים המגנים על אורך חיי המצבר

  • במהלך אורך החיים שלהן, מצברי פריקה עמוקה AGM יכולות להתניע מנוע יותר מ-60,000 פעמים. זה יותר מפי שלוש מהתנעות שתקבלו ממצבר רגיל.

  • מצברי AGM מחזיקים בדרך כלל זמן רב יותר ממצברי חומצת עופרת רגילות. בגלל קצב הפריקה העצמית הנמוך שלהן, מצברי פריקה עמוקה AGM גם מחזיקים מעמד זמן רב יותר מאשר מקבילותיהם המוצפים כאשר אינן בשימוש. מצברי פריקה עמוקה AGM מתוחזק היטב יכול להימשך עד 7 שנים, בעוד שסוללות מוצפות מחזיקות בדרך כלל בסביבות 3-5 שנים.

מצברי פריקה עמוקה AGM נטענים מהר יותר מאשר סוללות רגילות. התנעת המנוע מרוקנת את הסוללה רק בכמות קטנה לפני שהאלטרנטור נכנס לפעולה. כאשר זה קורה, האלטרנטור טוען את המצבר - ושומר על כל הרכיבים החשמליים פועלים במכונית.


מצברי שנפ

מצבר לרכב שנפ
מצבר לרכב שנפ

חברה שנפ הוקמה בשנת 1951 על ידי ד"ר עמנואל שנפ, אליעזר בסיוק, ומשה רוזנשיין. המפעל הוקם באזור התעשייה נתניה-צפון. בתחילה יוצרו המצברים בעבודת יד, בארגזי גומי שנסגרו עם זפת.

בשנת 1977 החלה שנפ לייצר מצברים בארגזי פוליפרופילן בארגזים אלו עושים שימוש עד היום.




מצבר לרכב TROJAN
מצבר לרכב TROJAN

בשנת 2006 שנפ קיבלה את הזיכיון לשמש כיבואן הבלעדי של חברת Trojan Battery בישראל. חברת Trojan Battery, שנוסדה בשנת 1925 על ידי ג'ורג' גודבר וקרל שפר, הפכה ליצרנית המובילה בעולם של מצברים סולרים, מצברי פריקה עמוקה, AGM, ג'ל וליתיום. מצברי AGM (Absorbed Glass Mat) הם מצברי פריקה עמוקה עם עם טכנולוגיית C-Max המספקת ביצועים מתמשכים יוצאי דופן ותפוקת אנרגיה כוללת.



מצברי וולטה

מצבר לרכב וולטה
מצבר לרכב וולטה

וולקן תעשיות רכב נוסדה לפני כ 70 שנה המייצרת מצברים לכל סוגי הרכבים תחת המותג VOLTA. המצברים אותם מייצרת החברה מיועדים לכל סוגי הרכב, כולל מצברי פריקה עמוקה לרכב חשמלי קל. שורשי המפעל במפעל עדי בטריות שהוקם בשנת 1939 באזור מפרץ חיפה. בשנת 1979 נחנך מפעלה החדש של חברת וולקן באזור התעשייה "תפן" בגליל המערבי והוא פועל שם עד היום.




מצברי Bosch

בוש (Bosch) הוא תאגיד טכנולוגיה גרמני רב תחומי אשר עוסק בייצור מערכות וחלקים לתעשיית הרכב, ציוד תעשייתי, ציוד לבנייה, כלי עבודה ומכשירי חשמל ביתיים. החברה נוסדה בשנת 1886 על ידי המהנדס והממציא הגרמני רוברט בוש בעיר שטוטגרט.


בוש מייצרת מספר סדרות של מצברים לרכב:

  • מצברי S6 AGM - מצברי פריקה עמוקה מספק המיועד לכלי רכב עם מערכות START-STOP, בלימה מתחדשת והביקוש האלקטרוני הגבוה ביותר.

  • מצברי S5 - מיועד למכוניות פרימיום ומשפחתיות עם מספר גבוה של צרכני חשמל.

  • מצברי S4 - מיועד מכוניות בגודל בינוני עם מספר ממוצע של צרכני חשמל.

  • מצברי S3 - מיועד למכוניות ישנות עם פחות ציוד חשמלי.


מצברי ורטה ומצברי אופטימה

מצבר לרכב ורטה
מצבר לרכב ורטה

ורטה (Varta) היא יצרנית של מצברי חומצת עופרת שבסיסה ב-Ellwangen, גרמניה. החברה נוסדה בשנת 1887, ורטה היא אחת היצרניות הוותיקות בעולם של סוללות עופרת. מאז 2002, ורטה נמצאת בבעלות ג'ונסון קונטרולס ממילווקי (Johnson Controls Inc), וויסקונסין, ארה"ב. בבעלותם הם גדלו עד כדי כך שהם כיום היצרן הגדול ביותר של סוללות עופרת חומצת עופרת בעולם.


ורטה מייצרת שלוש רמות של מצבר סטנדרטי לרכב. טווח הבסיס היא ה- Varta Black Dynamic שהוא טווח המתנע ובעל מפרט נמוך ממפרט יצרן המכונית. טווח הביניים הוא Varta Blue Dynamic וזה תואם את מפרט יצרן המכונית הכי קרוב שאפשר. הטווח הגבוה הוא Varta Silver Dynamic וזה עולה על מפרט יצרן המכונית .

מצבר לרכב אופטימה
מצבר לרכב אופטימה

בבעלות ג'ונסון קונטרולס גם מצברי אופטימה (Optima). מצברי ורטה ואופטימה מיובאים לארץ ע"י חברת טלרון.









2,445 צפיות0 תגובות
bottom of page