top of page

גיר אוטומטי מה ההבדלים בין AMT DCT CVT

כיום ישנם אינסוף בחירות ברכישת מכונית חדשה. לכל מכונית יש תמורה ושילוב של תכונות ולפעמים זה קצת מתסכל להבין מה כן ומה לא. קחו למשל החלטה על בחירת תיבת ההילוכים לרכב. מה ההבדל בין תיבת הילוכים אוטומטית AMT לעומת DCT לעומת CVT.


כפי שהשם מרמז, התפקיד העיקרי של גיר אוטומטי מסוג כלשהו הוא להפוך תיבות הילוכים ידניות לאוטומטיות, מה שאומר שהעבודה של לחיצה על המצמד והחלפת הילוכים באמצעות מוט הילוכים אינה מוטלת עוד על הנהג.


מהם הסוגים השונים של תיבת הילוכים אוטומטית לרכב?

ישנם שני סוגים של מערכות הילוכים, ידני ואוטומטי. וישנם סוגים של תיבת הילוכים אוטומטית אותם אסביר.

ישנם שלושה סוגים של גיר אוטומטי לרכב:

  1. גיר ידני אוטומטית (AMT)

  2. גיר מצמד כפול (DCT)

  3. גיר משתנה באופן רציף (CVT)

AMT vs CVT vs DCT
AMT vs CVT vs DCT

גיר ידני אוטומטית (AMT)

גיר AMT או Automated Manual Transmission דומה מבחינה מכנית לתיבת הילוכים ידנית, אלא שהחיישנים מבצעים את עבודת המצמד ומעבירים הילוכים. לרכב עם AMT אין דוושת מצמד, יש רק את דוושת הגז והבלם. AMT מאפשרת גם העברות הילוכים ידניות, בעת הצורך, על ידי דחיפה קדימה של ידית ההילוכים להעלאה ומשיכתה לאחור להורדה.


גיר AMT
גיר AMT

כיצד פועלת תיבת הילוכים אוטומטית לרכב?

לפני שנעמיק בסוגי התיבות האוטומטיות עלינו לדעת כיצד עובדת תיבת הילוכים אוטומטית, כדי להבין טוב יותר את הסוגים השונים. תיבת הילוכים אוטומטית מחליפה הילוך אוטומטית ואינה זקוקה למוט הילוכים או הפעלת מצמד על ידי הנהג.


המנוע מתחבר לממיר מומנט המחובר לאחר מכן למערכת הילוכים ואז לתיבת ההילוכים. מערכת ההילוכים נקראת מערכת הילוכים פלנטרית, משום שהיא מזכירה מאוד מערכת כוכבים. המערכת הפלנטרית מורכבת מגלגל הילוך באמצע הנקרא הילוך שמש ושלושה הילוכים סביבו הנקראים הילוכים פלנטריים המכוסים על ידי גלגל שיניים הנקרא רינג (טבעת). חלקים אלה בשילוב יוצרים תיבת הילוכים אוטומטית.


מהו ממיר מומנט?

ממיר מומנט הוא מרכיב חיוני בתיבת הילוכים אוטומטית. בתוך ממיר המומנט, ישנם חלקים שמשולבים זה בזה.

הצד החיצוני ביותר של ממיר מומנט כולל את גלגל התנופה המחובר למנוע. גלגל תנופה זה מסובב את כל המבנה. הסיבוב גורם למשאבה לדחוף נוזל במהירות גבוהה. נוזל זה גורם לטורבינה להסתובב. הנוזל ממשיך להסתובב נגד כיוון השעון המופרד בשני חלקים וממשיך להסתובב בעזרת סטטור באמצע. הטורבינה מחוברת לפיר המתחבר לשאר המערכת.


חלקי הממיר מומנט
חלקי הממיר מומנט

במשאבה ובטורבינה יש סורגים, וחורים שעוזרים לתנועה. במשאבה הנוזל נכנס דרך החור ואז נפלט במהירות בה המנוע מסתובב.ואז הנוזל דוחף את הטורבינה במהירות בה הנוזל נפלט פנימה. הטורבינה מסתובבת בכיוון ההפוך של תנועת הנוזל ובכך סופגת את המומנט שנושא הנוזל. לאחר שהנוזל נותר כמעט ללא אנרגיה משלו הוא עובר לסטטור שדוחף אותו לעבר המשאבה. לאחר מכן מועברת האנרגיה למערכת ההילוכים.

ממיר מומנט
ממיר מומנט


כיצד פועלת מערכת ההילוכים הפלנטרי?

כפי שאמרנו קודם זה נקרא פלנטרי מכיוון שזה זהה למה שקורה ביקום. במרכז נמצא שמש וכוכבי הלכת סובבים אותו במהירות בהתאמה. במערכת הילוכים פלנטרית יש לה הילוך שמש, שלושה גלגלי שיניים הילוך טבעת אחד המכסה אותם ומחובר לשלושת גלגלי השיניים ומוביל אחד אשר לוקח את התפוקה.





כאשר מחוברים שני הילוכים הם צריכים להיות באותה מהירות אחרת מהירות לא אחידה תהרוס את מערכת ההילוכים. עכשיו אם שני הילוכים צריכים להיות בעלי מהירות מגע זהה, אם הגודל לא אחיד, הקטן יותר ינוע מהר יותר. זו נקודה מרכזית בעבודה של מערכת ההילוכים.


ההילוכים הפלנטריים(כוכבים) קטנים מהילוך שמש. המהירות בה מסתובב הילוך השמש תהיה איטית יותר ממה שהילוך הפלנטה מסתובב, בתורו, מה שגורם להילוך הטבעת להסתובב מהר יותר מאשר הילוך השמש. זה מאפשר מהירויות מרובות עם קלט אפשרי אחד בלבד. זהו אחד המקרים האפשריים.


המקרה השני האפשרי הוא כאשר הילוך הטבעת (רינג) נשאר נייח והילוך השמש נע. זה יאלץ את הילוך הכוכב (הפלנטה) גם לנוע וגם להסתובב, מכיוון שלא ניתן להזיז את גלגל הטבעת (רינג). ישנם כמה מקרים נוספים, אך שני אלה אמורים להספיק בכדי לעזור לך להבין כיצד המערכת פועלת.


גיר מצמד כפול DCT

למרות שהיא ללא ספק הנדסה חכמה ומורכבת מאוד, לתיבת הילוכים כפולת מצמד (DCT), יש מוניטין מעורב עם נהגים ולא השיגה את רמת הנוכחות שרבים חשבו שתהיה. גיר מצמד כפול יושבת באמצע בין תיבת הילוכים אוטומטית לבין ידנית, הדרך הפשוטה ביותר לתאר את פעולתם, היא שהם תיבת הילוכים ידנית המופעלת אוטומטית - המושגת באמצעות שני מצמדים.


ע"י הסרת ממיר המומנט של תיבת הילוכים אוטומטית רגילה, ושימוש בשיטות הגיר המסורתיות של גיר ידני - אבל אז מפצלים את הגיר הזה על פני שני צירי מוצא כדי לאפשר לזרימת הכוח לעבור ביניהם במהירות שיא.


גיר DCT
גיר DCT


יתרונות

המטרה מאחורי DCT היא לצמצם את הזמן בין העברות ההילוכים למינימום, כשהיתרונות הם שיפור בביצועים ויעילות הדלק. כאשר מחליפים הילוך, ישנו פרק זמן שהכח מהמנוע לא מגיע לגלגלים. ככל שיהיו פחות זמן ללא כוח בהחלפת הילוך במהלך האצה, כך הרכב יכול להאיץ מהר יותר ועל ידי הפחתת זמן ההפסקה מהכוח במהלך החלפת הילוכים באופן כללי, צריכת הדלק תהיה טובה יותר מכיוון שכוח המנוע לא מתבזבז.


ניתן כעת למדוד החלפות הילוכים ב-DCT באלפיות השנייה, מהר יותר מכל מה נהג מסוגל, ועדיין לשמור על היתרונות שיש לתיבת הילוכים ידנית על פני אוטומטית. הדרך שבה היא משיגה את השינויים המהירים האלה היא על ידי ציפייה מה יהיה ההילוך הבא שצריך, בהתבסס על גורמים כמו קצב האצה או האטה, מהירות הנסיעה הנוכחית ומהירות המנוע. זה מאפשר למחשב להפעיל את ההילוך החזוי כבר לפני ביצוע השינוי.


פעולה

אלא אם כן אתה כבר מכיר את אופן הפעולה של DCT, אתה בטח כבר שואל כיצד סוג זה של תיבת הילוכים יכול לבחור שני הילוכים שונים בו זמנית מבלי להתפוצץ לתוך מטר של רסיסים. הרמז נמצא בשם אבל זה רק מתאר חלק מהתהליך. כן, יש שני מצמדים, אבל עצם היותו של מצמד נוסף לא ממש מסביר כיצד תיבת הילוכים יכולה לבחור יותר מהילוך אחד בכל פעם.


המצמדים התאומים מסודרים באופן קונצנטרי, כלומר אחד יושב בהיקף השני, מה שמאפשר לשניהם לעבוד על אותו גל מבוא. עם זאת, פיר הכניסה המחובר לשני המצמדים אינו פיר אחד, אלא שניים - כאשר אחד מהם יושב בתוך השני ומאפשר לכל מצמד ליצור קשר ולפעול על אחד אחר.


ההילוכים מחולקים על פני פיר הכניסה המפוצל לפי הילוכים זוגים ואי-זוגיים, מה שמאפשר לתיבת ההילוכים לעבור ביניהם הלוך ושוב כשהמכונית מאצה ומאטה - בחירה מראש של כל הילוך בפיר הכניסה הנגדי לזה המשולב.


גם ההילוכים עצמם אינם משולבים יותר באופן מכני גרידא על ידי רמת ההילוכים, ובמקום זאת מופעלים על ידי מזלגות העברה המופעלים על ידי בוכנות, מתחברים ומתנתקים לפי הצורך. כאשר אתם מעבירים הילוך, רמת ההילוכים מאותתת לבוכנות הללו להפעיל ולשלב את הסינכרונים על ההילוך הנבחר, ולא לשלב אותם באופן מכני בעצמו.


החלפת הילוך מהיר להפליא כמעט ללא פער בין שתי המהירויות, מה שנותן רושם של החלפת הילוך כמעט חלקה. זו מערכת מתוחכמת מאוד - אבל לא כזו ללא בעיות או פוגעים.


בעיות

המערכת אכן נתקלת בבעיות בעת מעבר מעצירה למהירויות איטיות מאוד, שבהן יש עיכוב בשילוב ההילוך הראשון אך הנהג עדיין לוחץ על דוושת הגז ומחכה לאספקת כוח. ברגע שהמערכת תופסת את הקצב וההילוך משולב, אז המכונית תאיץ לפי מהירות המנוע. אם הנהג נתן לה יותר מדי גז זה עלול לגרום למכונית לזנק קדימה במפתיע.

ניתן לייחס בעיה זו במידה רבה לאי-היכרות עם המערכת.


גיר משתנה באופן רציף (CVT)

זה סוג של הילוכים אוטומטית שיצרנים מעדיפים כדי לשפר את ניצול הדלק. הם הופכים כל כך נפוצים כי קשה למצוא יצרן המיינסטרים שאינו מציע להם לפחות כמה דגמים. אאודי, שברולט, פורד, הונדה, ג'יפ, ניסן, סובארו וטויוטה משווקים CVT לפחות מודל אחד.

גיר CVT
גיר CVT

איך עובד CVT?

לגיר רגיל יש מספר של הילוכים, והנהג קובע מה יחס הילוך הדרוש להם. לגיר אוטומטי יש גם מספר מוגדר של הילוכים, אבל הוא משתמש במערכת הידראולית שמגיב ללחץ שנוצר כדי לקבוע את ההילוך הדרוש ללא התערבות מהנהג.


גיר CVT דומה לגיר אוטומטי בכך שהוא אינו משתמשת בקלט מהנהג, אבל זה המקום שבו קו הדמיון. ל- CVT אין גלגלים. במקום זאת, יש לה שתי גלגלות. גלגלת אחת מתחברת למנוע, והשני מתחבר לגלגלים. חגורה גמישה מחברת את שתי הגלגלות. רוחב הגלגלות משתנה כתלות בכמה כוח הרכב צריך. כאשר גלגלת אחת גדלה, השני קטנה יותר. כיוון שלא הגלגלות או החגורה קבועים, הם יכולים לספק מספר אינסופי של יחסי הילוך, שלא כמו האוטומטי, אשר יש מספר מוגדר של הילוכים.


היתרונות של CVT

בהתאם לרכב ולנהג, CVT יכול לספק חווית נהיגה חלקה בהשוואה לגיר אוטומטי מסורתי.


אחד היתרונות המשמעותיים ביותר שיש ל CVT הוא שהם לעתים קרובות יותר יעלים בצריכת דלק מאשר אוטומטי רגיל. זהו חלק מהסיבה שהם הופכים לבחירה פופולרית יותר עבור יצרניות רכב רבים.


חסרונות של CVT

בעוד המחסור של העברת הילוכים נחשב יתרון של CVT, כמה נהגים מתגעגעים לתחושה של החלפת הילוכים. אם אתם מעדיפים ניסיון נהיגה ספורטיבי, אז חוסר הילוכים קבועים הופך את הנסיעה לפחות מרתקת.


תלונה נוספת של נהגים ב CVT הוא צליל זימזום גבוה המתרחש במהלך האצה. זה קורה כי CVT מאלץ את המנוע לעבוד ברציפות עם RPM כדי להגיע למירות גבוה. הציבור הרחב כבר מקבל פחות גיר CVT בשל הרעש העולה מהגיר.


גיר CVT יכול להיות יקר לתקן או להחליף בהשוואה לגיר אוטומטי. חלק מהבעיות הנפוצות כוללים התחממות יתר ואובדן פתאומי של האצה. רעד היא גם בעיה נפוצה. מכיוון ש CVT תלוי בחגורות כדי לפעול, אם אלה סובלים מתיחה מופרזת או מבלאי, ההילוך יכול להיכשל לחלוטין.


מהי תיבת ההילוכים האוטומטית הטובה ביותר?

לכו על DCT. האם זה שווה את העלות? בהחלט!


במה עליכם לבחור?

אם אתם רוצים תחושה של החלפת הילוכים וקבלת תפוקה מהמכונית ותאוצה מהירה DCT טוב יותר מהשאר. זה מערכת ההילוכים האוטומטית הטובה ביותר. זה יקר יותר וקיים במכוניות מתקדמות יותר אבל זה שווה את זה אם אתם משתוקקים לנסיעה מהירה ונסיעה חלקה עם יעילות בצריכת הדלק.


גיר אוטומטי AMT היא בחירה טובה לרב האנשים וזמינה בקלות מכיוון שהיא קיימת ביותר מכוניות והיא זולה יותר בהשוואה ל- DCT ו- CVT.


אם אתה רוצה ללכת ליעילות בחר CVT כיעיל יותר. כמעט ללא עיכוב בהעברת הילוכים ופחות חלקים נעים כמעט ללא השבתה, יש לו יעילות טובה יותר משתי המערכות האחרות והיא בחירה טובה שיש אנשים שאולי לא יאהבו את זה מכיוון שהם דורשים שהמכונית תייצר בזמן שהם נוסעים באופן מלא ליהנות מהחוויה. יש גם לקחת בחשבון את הבלאי היחסית גבוה ועלות התיקון הגבוה.


לכל גיר יתרונות וחסרונות משלו. אני מקווה שהצלחתי לעזור לכם להבין איך כל אלה עובדים כדי שתוכלו לקבל החלטה טובה ומושכלת יותר.

4,930 צפיות0 תגובות
bottom of page