top of page

איך לקנות כבל התנעה איכותי לרכב


אורך חיי מצבר הוא 3-4 שנים בממוצע, זה אומר שאחת לכמה שנים, לכל נהג יש סיכוי להגיע למצב שהרכב לא מתניע כתוצאה ממצבר חלש. לכן חשוב מאוד שיהיה ברשותנו כבל לרכב איכותי. מצבר המכונית משמש כדי להתניע את מנוע הרכב עם האנרגיה המספיקה להתניע את מנוע הרכב. בנוסף, הוא מספק כוח לכל המערכות האלקטרוניות ברכב, כמו אביזרים, מערכת המיזוג וכו'. בזמן טיפול תקופתי לרכב מסופי הסוללה מנוקים ומרוססים באמצעות תרסיס המונע הצטברות של משקעים על המסופים כדי לשמור על תקינות המצבר. מים מזוקקים ממולאים בסוללה כנדרש.

בחנויות ובתחנות דלק נמכרים מגוון כבלי התנעה במחירים שונים רבים מהם זולים ולא יעילים. קניה לא נבונה תותיר אותנו עם כבל לרכב זול ולא שימושי בעת הצורך.

אם כן, כיצד ניתן להבדיל בין כבל לרכב אכותי ללא איכותי? מהם הקריטריונים לבחירת כבל רכב איכותי? ואלו נתונים לא רלוונטים לכבל איכותי?

כבל התנעה איכותי לרכב
כבל התנעה איכותי לרכב

עובי כבל ההתנעה לרכב

עובי הכבל 20 מ״מ, זהו הקריטריון החשוב ביותר. ככל שהכבל עבה יותר יכולת הולכת החשמל גדולה יותר(ההתנגדות החשמלית קטנה יותר) ולכן חשוב שיהיה עבה ככל הניתן. כבל לרכב דק מדי יגרום להתחממות של הכבל לרכב ואף עלול לגרום לשרפה. זוהי הסיבה שאי אפשר להתניע מכונית עם כבלי חשמל רגילים. בחנויות נמכרים כבלים בעובי 8 מ״מ עד 70 מ״מ ובחלק גדול מאוד של המקרים נתון זה לא מצויין כלל. שימו לב, עובי 20 מ״מ מתיחס לכבל רכב באורך 2.5 מ׳. ככול שהכבל רכב ארוך יותר הכבל רכב צריך להיות עבה יותר כדי לשמור על אותה רמה של מוליכות חשמלית. ככל שהכבל רכב ארוך יותר המוליכות החשמלית קטנה(ההתנגדות החשמלית גדלה), לכן עבור כבל רכב באורך 4 מ׳ מומלץ כבל רכב בעובי 35 מ״מ. עוד צריך לשים לב כי במקרים רבים המבודד עבה מאוד ואילו הכבל רכב עצמו דק מאוד. לכן צריך לשים שהעובי מתיחס לכבל רכב עצמו.


אידקציה טובה לעובי כבל ההתנעה לרכב היא משקל הכבלים. ככל שהכבלים כבדים יותר כך עובי הכבל גבוה יותר, לכן תמיד נעדיף כבלים כבדים יותר.


צבתות (תנינים) כבל ההתנעה לרכב

בדקו כי הצבתות נסגרות ולוחצות בצורה טובה. צבתות חלשות מידי יגרמו להולכת חשמל גרועה.


אורך כבל ההתנעה לרכב

אורך 2.5 מ׳, ככל שהכבל רכב ארוך יותר יהיה יותר קל לחבר את המצבר למצבר אחר. אולם כפי שהוסבר מקודם, עבור כבל רכב באורך 4 מ׳ מומלץ כבל רעב בעובי 35 מ״מ לפחות.


חיבורים חשמליים

בידקו איכות החיבורים החשמליים לצבתות היא טובה. לפעמים קשה מאוד לבדוק זאת מכיוון שהחיבור של הכבל רכב לצבתות מכוסה בפלסטיק המבודד שמכסה את הצבתות.


נתונים לא רלוונטים לבחירת כבל התנעה לרכב

במהלך התנעה של המכונית הזרם שנוצר יכול להגיע ל 500A ולכן הכבל רכב צריך לעמוד בזרם גבוה. במקרים רבים מצויין כמות האמפר על האריזה הערכים יכולים להיות בין 500 ל 1500 אמפר, אולם נתון זה פחות רלוונטי לאיכות הכבל רכב מהסיבה שכבל נחושת לא מייצר זרם חשמלי. כבל רכב נחושת בעובי של 20 מ״מ יעמוד בזרם של 500A. בהקשר הולכת החשמל ניתן להתייחס לכבל רכב כנגד חשמלי ולכן הנתונים הרלוונטים יותר הם אורך ועובי הכבל רכב.


איך להשתמש בכבל התנעה לרכב


נתקעת עם מצבר מת בדיוק ברגע הכי לא מתאים ויש לכם בפגש מאחורה כבל התנעה לרכב. ישנה רק בעיה אחת אין לכם מושג איך להשתמש בכבל רכב בלי לפוצץ את המצבר. שימוש לא נכון יכול לגרום לפיצוץ המצבר ויכול להשפריץ חומצה גופריתית מסוכנת ישר לתוך העיניים. כמובן שגם יכול להיגרם נזק לרכב עצמו. הנה הדרך הנכונה להשתמש בכבל התנעה לרכב.


לפני שמתחילים

תחילה יש לוודא שהמצבר הוא באמת הבעיה. בדוק האם שכחת את האורות דלוקים והאם האורות נדלקים. אפשרות נוספת היא לבדוק האם עוצמת הצופר חלשה. אם בנוסף המכונית מתניעה לאט או שהמכונית משמיעה קליקים כאשר מסובבים את המפתח הבעיה היא במצבר.


במידה והמצבר באמת מת, מצא מישהו שיעזור לך להתניע עם מכונית עם מצבר של 12V. שימו לב כי לרכבים גדולים ולמשאיות יש מצבר של 24V ושימוש במצבר כזה יכול לגרום לנזק חמור למכונית שלכם. בנוסף המכונית לא יכולה להיות מכונית היברידית או חשמלית.



התנעה צעד אחר צעד

  1. נתקו מטענים של טלפונים חכמים ויחידות GPS משני המכוניות.

  2. וודאו כי הרכבים לא נוגעים אחד בשני והמכוניות התקינה כבויה.

  3. זהו את הקוטב החיובי (+) והשלילי (-) במצברים.

  4. כאשר אתם אוחזים בכבלים שימו לב שההדקים לא נוגעים אחד בשני. חברו את הכבל האדום לקוטב החיובי (+) של המצבר המת לאחר מכן חברו את הצד השני לקוטב החיובי של המצבר התקין. זכרו ״חיובי לחיובי ושלילי לשלילי״.

  5. חברו את הכבל השחור לקוטב השלילי (-) של המצבר התקין ואת הקצה השני לגוף הרכב או לבורג בולט ברכב התקול רחוק ככל הניתן מהמצבר. זה נעשה משיקולי בטיחות, להימנע מפיצוץ של המצבר כתוצאה מפליטת גזים מהמצבר או ניצוצות שנוצרים במהלך החיבור.

  6. התניעו את המכונית התקינה והמתינו כמה דקות.

  7. התניעו את הרכב שלכם. ברגע שהמנוע התניע, נתקו מיד את הכבלים בסדר הפוך לסדר החיבור. זאת אומרת תחילה את הכבל השחור ולאחר מכן הכבל האדום. כאשר מנתקים את ההדקים, הזהרו שהם לא נוגעים במתכת כאשר ההדק השני עדיין עדיין מחובר.

  8. לאחר ההתנעה סעו ישר למוסך שיבדוק האם הבעיה היא במצבר או באלטרנטור.

2,171 צפיות0 תגובות
bottom of page