top of page

איזה שמן מנוע מתאים לרכב שלי?

המטרה העיקרית של שמן מנוע הוא ליצור סיכה בין החלקים הנעים של מנוע הרכב ולתפקד כאמצעי קירור להוביל את החום מחלקי המנוע. אחרי 15,000 ק"מ, שמן המנוע נוטה להתדרדר ובעיקר לאבד צמיגות. אם המנוע ממשיך לפעול עם שמן מאיכות ירודה, זה יכול לגרום לעליה בחיכוך בין החלקים הנעים ולגרום נזק לחלקים הפנימים של המנוע דבר שיוביל להיתפסות המנוע ולחשבון תיקון יקר. חשוב מאוד להחליף שמן מנוע


בואו נבין את כל אותם מספרים, אותיות ומונחים מבלבלים שיעזרו לכם לבחור את השמן המתאים לרכב שלכם. בהתחשב בכל האפשרויות שמן המנוע הקיימות, בחירת השמן המתאים לרכב שלך עשויה להיראות כמשימה מרתיעה. אמנם יש הר של מידע על אפשרויות השמן השונות, אבל הצעד הראשון הוא די פשוט: חפש במדריך של מכוניתך.

?איזה שמן מתאים לרכב שלי
איזה שמן מתאים לרכב שלי?

במדריך למכונית שלך יופיע משקל השמן המומלץ, בין אם זה פורמט סטנדרטי כמו 10W-30 (בדירוג האירופאי יורו 5) או משהו יוצא דופן יותר. מספר זה מתייחס לצמיגות (או עובי) השמן בו עליכם להשתמש. עליכם להתאים את המשקל והסוג לעונות השנה ואת השימוש הצפוי שלכם ברכב, כפי שנסביר בהמשך. לשימוש קבוע בטמפרטורות מתונות, מה שרשום במדריך הבעלים שלך בסדר. בחר תמיד שמן ממותג המציג את סמל הכוכב המציין שהנפט נבדק על ידי מכון הנפט האמריקאי (API).


צמיגות השמן הוא הרכיב העיקרי לבחירת שמן מנוע אולם בתקנים החדשים של היורו 5 והיורו 6 ישנם תכונות נוספות, אשר מבטיחות פירוק יעיל של פיח או לכלוך וזרימה טובה יותר של השמן אל מוקדי החיכוך במנוע. כדי להבטיח חיי מנוע ארוכים אם תקלות מינימליות.



התקן האמריקאי


כמו כן תבחין בייעוד שירות בן שתי תווים על המיכל שמן. תקני השירות האחרונים של מכון הנפט האמריקאי (API) הם SP עבור מנועי בנזין ו- CK-4 עבור דיזל. אותיות אלה מבוססות על קבוצה של בדיקות מעבדה ומנוע הקובעות את יכולתו של השמן להגן על המנוע מפני בלאי ולכלוך הנגרם בטמפרטורה גבוהה. למכון הנפט האמריקאי (API) יש רשימה מלאה של תקנים אלה כאן למקרה שאתם סקרנים, אך וודא שאתה קונה שמן שנבדק על פי התקן הנוכחי. נכון לכתיבת שורות אלה, כולל SP, SN, SM, SL ו- SJ עבור מנועי בנזין ו- CK-4, CJ-4, CI-4, CH-4 ו- FA-4 עבור דיזל.



הבנת התוויות בתקן האמריקאי

אלה התוויות שתמצאו על כל מיכל שמן מנוע מכובד. העיגול של ה- API משמאל אומר לכם האם השמן עומד בדירוג השירות הנוכחי. הוא גם מספק את מספר הצמיגות של SAE (אגודת מהנדסי רכב) ואומר לך אם השמן עבר את מבחן שימור המשאבים. סמל הגלגל מימן מצביע על כך שהשמן עבר את מבחני השירות המופיעים בעיגול השני.


צמיגות השמן


צמיגות זוהי התנגדות הנוזל לזרם. בשמן מנוע זה מדורג באפס מעלות פרנהייט (18°- צלזיוס) ומיוצג ע"י המספר שקודם ל- W (לחורף) וב-212° פרנהייט (100° צלזיוס) ומיוצג ע"י המספר השני בסימון צמיגות. שמן מנוע מתכווץ כאשר הוא מתחמם ומתרחב כאשר הוא מתקרר. שמן יכול להיות מדורג לצמיגות אחת כאשר קר ושניה כאשר חם. ככל שהשמן מתנגד יותר לכווץ, המספר השני גדול יותר, לדוגמה 10W-40 יותר טוב מאשר 10W-30. מסיבות אלו, שמן סמיך בד"כ שומר על סיכה טובה יותר בין החלקים הנעים.


ככל שהטמפרטורה נמוכה השמן הופך סמיך יותר ולכן השמן צריך להתנגד לסמיכות כדי שיוכל לזרום בקלות לכל החלקים הנעים במנוע הרכב. בנוסך, אם השמן סמיך מדי, מנוע הרכב צריך יותר אנרגיה כדי לסובב את גל הארכובה ששקוע בחלקו באמבטית שמן. סמיכות יתר של שמן המנוע יכול לגרום לקושי בהתנעת המנוע, דבר המפחית את יעלות הדלק. שמן 5W הוא מה שממומלץ בדרך כלל לשימוש בחורף. אולם, שמן סינתטי יכול לזרום ביתר קלות כאשר קר, ולכן הוא יכול לעבוד היטב גם עבור דירוג 0W.


ברגע שהמנוע פועל, השמן מתחמם וכאן המספר השני בדירוג הצמיגות נכנס לתמונה. ה- "40" ב- 10W-40, מספר לך שהשמן ישאר סמיך גם בטמפרטורה גבוה יותר משמן עם מספר שני נמוך יותר, למשל 10W-30. מה שבאמת חשוב הוא שתשתמש בצמיגות שמן שיצרן הרכב ממליץ עליו.


למה כל כך הרבה שמנים?

בחנויות חלקי חילוף לרכב תמצאו שמנים עם תוויות לכל מיני מטרות ספציפיות: מנועי היי-טק, מכוניות חדשות, רכבים בעלי קילומטראז' גבוה יותר, רכבי שטח כבדים/שטח ואפילו מכוניות ממדינות מסוימות. תראה מגוון רחב של צמיגות. אם תקרא את הוראות שימוש, תדע באיזה שמן יצרן הרכב המליץ ​​להשתמש כשהוא חדש לגמרי. המדריך עשוי לכלול התייחסות לשמנים שמירת אנרגיה או שמירת משאבים.


איך לבחור בין שמן מנוע סינתטי לבין שמן מנוע מינרלי


ישנם שלושה סוגי שמן מנוע : מינרלי, חצי סינתטי וסינתטי מלא.


שמן מנוע מינרלי: זהו הסטנדרט של שמן מנוע לרכב חדש. לכל המותגים המובילים יש שמן מנוע מסוג זה, שזמין בכמה רמות של צמיגות ואשר נבחן בתקן מכון הנפט האמריקאי (API). יצרני רכב בד"כ מציינים שמן בדירוג 5W-20 או 5W-30 לטמפרטורות נמוכות ושמן 10W-30 כאופציה עבור טמפרטורה גבוה. שלושת הדירוגים האלו מכסים את רוב הרכבים שנמצאים על הכביש. אפילו יותר חשוב הוא להחליף את שמן המנוע ופילטר שמן בצורה תקופה. אנחנו ממליצים להחליף שמן כל 7,000 ק"מ או ארבע חודשים. המינימום הוא לפחות פעמים בשנה. אם לרכבך יש נורת חיווי בדש, עקוב אחר ההנחיות וזכור לאפס אותו לאחר החלפת שמן המנוע.


שמן מנוע סינתטי מלא: שמן מנוע שמיוצר עם תוספים סינתטים עבור רכבי עבודה כגון פורד F-150 שעמוס בד"כ או שברולט קורבט עם המנוע המוגדש LS החדש. שמנים אלו מציינים האם הם עברו מבחנים קפדנים מיוחדים לביצועים מעולים לאורך זמן בכל האזורים הקריטים מאינדקס הצמיגות להגנה מפני קפאון הם זורמים יותר טוב בטמפרטורה נמוכה ושומרים על צמיגות שיא בטמפרטורה גבוה. אז, מדוע לא כולם משתמשים בהם? שמן מנוע זה יקר ולא כל מנוע זקוק לו. יכולים להיות אפילו מאפינים שהמנוע רכב שלך זקוק לו שלשמן מנוע סינתטי אין. שוב, עקוב אחר ההנחיות ההוראות של יצרן הרכב.


שמן מנוע חצי סינתטי: זה מינון של שמן מנוע סיתטי מהול עם שמן מנוע מינרלי שמתוכן לספק הגנה לעומס מנוע כבד יותר וטמפרטורה גבוה. זה אומר שהוא פחות נדיף ומתהדה הרבה פחות, דבר המקטין איבוד שמן ומעלה את יעלות הדלק. שמן מנוע זה פופולארי עבור רכבי עבודה ורכבי SUV שמעונינים בהגנה נוספת לנהיגה שמיצרת יותר עומס על מנוע הרכב, כגון העמסת ציוד כבד. שמן מנוע חצי סינתטי פחות יקר משמן מנוע סינתטי מלא, לפעמים שקלים בודדים יותר מאשר שמן מנוע מינרלי.


שמן מנוע לקילומטראז' גבוה: הרכבים מדגמים חדשים פשוט מחזיקים יותר. אם אתה מעדיף לנצל את הרכב ולנסוע איתו בקילומטראז' גבוה, יש לך בחירה נוספת של שמן מנוע. שמן מנוע שמיותר עבור רכבים עם קילומטראז' גבוה. כמעט לשני שלישים מהרכבים על הכביש יש יותר מ- 120,000 ק"מ. כתוצאה מכך, יצרניות שמן מנוע זיהו זאת ויצרו שמן מנוע חדש שהם ממליצים לרכבים אלו. כאשר הרכב שלך הוא קצת ישן וכתוצאה מכך יש לו קילומטראז' גבוה, תוכל להבחין בכתמי שמן על רצפת החניה. אטמי מנוע כגון אלו שמסביב לגל הארכובה עלולים להיפגם ולאבד מהגמישות שלהם, אז הם עלולים לדלוף ולהיסדק, במיוחד בטמפרטורה נמוכה. אתה תצטרך לבדוק את רמת השמן לעיתים דחופות ותזדקק למלא שמן מנוע בין החלפת שמן.

שמן מנוע לקלומטראז' גבוה מתוכן עם מרככים שזורמים לתוך הנקבוביות של אטמי המנוע לשחזר את צורתם ולהגביר את גמישותם. רוב אטמי הגומי מתוכננים להתרחב בדיוק לעצור דליפות, והשמן משחזר את הרכיבים האלו.

אולי שמת לב שמנוע הרכב פועל פחות חלק ואיבד ביצועים עקב בלאי המנוע עם קילומטראז' גבוה. שמן לקילומטראז' גבוה יש צמיגות גבוה יותר. אפילו אם המספרים על המיכל לא מציינים זאת, ישנו טווח רחב לכל דירוג צמיגות ושמן מנוע לקלומטראז' גבוה יושב בקצה של כל טווח. הוא עשוי להכיל תוספים לשפר את האידקס של הצמיגות. כתוצאה מכך, הוא אוטם את הבוכנות טוב יותר כנגד קירות הצילנדרים שלהם ולא ידלפו יותר דרך מסביי המנוע שנשחקו עם הזמן. הוא עשוי להכיל מינון גבוה של תוסף נגד שחיקה לנסות להאט את תהליך השחיקה.

אם יש ברשותך רכב ישן, מאפינים אלו עשויים להיות משמעותיים למנוע הרכב מאשר מה שאתה עשוי לקבל משמן מנוע סיתטי מלא במחיר חלקי.


התקן האירופאי


יצרנים אירופאים מקיימים את הסטנדרטים שנקבעו על ידי התאחדות יצרני הרכב האירופית (ACEA). תקנים אלה מבוססים על בדיקות שפותחו על ידי מערכת ניהול האיכות האירופית (EELQMS). בדיוק כמו בארה"ב, יצרניות הרכב האירופיות יכולות להחליף את תעודת ה- ACEA בתעשייה עבור הנפט כך שתתאים טוב יותר לטכנולוגיית המנוע שלהם. ה- ACEA מציג מפרטים או רצפים חדשים, כאשר המנועים והשמנים משתנים והאיחוד האירופי מציג מפרטי פליטה חדשים. רצף חדש פירושו בדרך כלל שלשמן יש ביצועים טובים יותר והפחתה במרכיבים כמו זרחן או גופרית. רצפים חדשים בדרך כלל משמעותם יותר בדיקות ונהלים. ACEA ומכון הנפט האמריקאי (API) מנסות לשמור על מפרט A/B דומה למפרט SN לשמנים דומים. הם עושים זאת כדי להבטיח שלרכבים מתוצרת ארה"ב המיובאים לאירופה ולרכבים אירופיים לא יהיו בעיות תאימות עצומות אם מותקן שמן לא נכון.


שמנים מדורגים A ו- B הם שמנים יציבים ודרושים המיועדים לשימוש במרווחי ניקוז ממושכים במנועי בנזין ודיזל (מכוניות וטנדרים קלים).ייעוד הדירוג "C" מיועד לשמנים המקבילים לממיר קטליטי. אך ישנם גם שמני A5 / B5 עם אפר נמוך ובעל גופרית, זרחן וגופרית נמוכים.


לאחר האות הראשונה A,B,C יופיע מספר 1-5. המספרים לא מיצגים איכות טובה יותר של שמן, לדוגמה A5/B5 מיועדים למנועים הפועלים בתנאים קיצוניים (כמו רכבי ספורט), בעלי הספקים גבוהים ובעל טווח החלפת שמן ארוך. ו A4/B4 מיועדים למנועים בעלי רמת ביצוע סטנדרטית. מיועד למנועי בנזין ודיזל קלים הפועלים במשטר פעולה רגיל (לא קיצוני) עם הזרקה ישירה. בעל טווח החלפת שמן ארוך.


תוספי שמן

השימוש של חברות נפט בתוספים הוא גישה נוספת לשיפור ושימור ביצועי הנפט. טמפרטורות מנוע גבוהות משולבות עם לחות, תוצרי לוואי בעירה (כגון בנזין לא שרוף), חלודה, קורוזיה, חלקיקי שחיקת מנוע וחמצן לייצור בוצה ולכה, העלולים להצטמצם ולפגוע במנוע. תוספים עוזרים לשמור על שימון טוב על ידי מזעור בוצה ולכה. להלן הקטגוריות העיקריות של מרכיבים תוספים ומדוע הם חשובים: משפרי אינדקס צמיגות: אלה מפחיתים את נטיית השמן לדליל עם עליית הטמפרטורה. חומרי ניקוי: חומרי ניקוי בשמן מסירים כמה משקעים (בעיקר מוצקים) במנוע הרכב. מטרתם העיקרית היא לשמור על ניקיון המשטחים על ידי עיכוב היווצרות משקעים, חלודה וקורוזיה בטמפרטורה גבוהה. מפיצים: אלה מפזרים חלקיקים מוצקים על ידי שמירתם בתמיסה כדי שלא יתאחדו ויוצרים בוצה, לכה או חומצות. תוספים מסוימים פועלים גם כחומרי ניקוי וכמפיצים. חומרים נוגדי-שחיקה: לפעמים ציפוי הסיכה שנוצר על ידי שמן מתפרק, ולכן חומרים נוגדי-שחיקה צריכים להגן על משטחי המתכת. תרכובת אבץ וזרחן הנקראת ZDDP היא מועדפת בשימוש ארוך, יחד עם תרכובות זרחן אחרות (וגופרית). מפחיתי חיכוך: אלה אינם זהים לחומרים נגד שחיקה. הם מפחיתים את חיכוך המנוע ובכך, יכולים לשפר את צריכת הדלק. גרפיט, מוליבדן ותרכובות אחרות משמשים לכך. דיכאוני נקודת שפיכה: רק בגלל שציון הצמיגות של 0 מעלות פרנהייט נמוך לא אומר שהנפט יזרום בקלות בטמפרטורות נמוכות. שמן מכיל חלקיקי שעווה שיכולים להתקרש ולהפחית את הזרימה, ולכן משתמשים בתוספים אלה בכדי לשמור על זרימתם בקור. נוגדי חמצון: עם תקנות פליטה חזקות יותר המביאות לטמפרטורות מנוע גבוהות יותר, יש צורך בנוגדי חמצון כדי למנוע חמצון שמסמיך את השמן. חלק מהתוספים שמבצעים פונקציות אחרות משרתים גם מטרה זו, כמו חומרים נוגדי שחיקה. מעכבי קצף: גל הארכובה המכה דרך השמן בתבנית השמן גורם לשמן להקצף. קצף שמן אינו חומר סיכה יעיל כמו זרם נוזלי, ולכן בשמנים יש מעכבי קצף שגורמים לבועות הקצף להתמוטט. מעכבי חלודה או קורוזיה: אלה מגנים על חלקי מתכת מפני חומצות ולחות.


יותר זה לא טוב יותר


אתה לא יכול בהכרח לשפר שמן על ידי הכנסת תוספים נוספים. למעשה, אתה יכול להחמיר את המצב. לדוגמא, לתרכובות גופרית יש מאפיינים נגד שחיקה ונוגדי חמצון, אך הם יכולים להפחית את צריכת הדלק ולהפחית את יעילותו של הממיר הקטליטי שלך. יותר מדי ממפיץ ספציפי יכול להשפיע על ביצועי הזרז ולהפחית את צריכת הדלק. הוספת יותר מדי חומרי ניקוי מסוימים יכולה להשפיע גם על מאפייני נוגדי שחיקה.



6,124 צפיות0 תגובות
bottom of page