top of page

הכן רכבך לקיץ, מה צריך לבדוק לקראת הקיץ


מה צריך לבדוק לקראת הקיץ

נהגים רבים נתקעים בצידי הדרכים במיוחד מיד עם תחילת הימים השרביים בסוף האביב ולאורך כל הקיץ. הסיבות הנפוצות לתקלה הן מגוונות החל מנוע מתחמם, שחיקה של הצמיגים עקב האספלט הרותח ועד מצבר גמור. כמובן תקלה במערכת המיזוג לא תגרום להשבתת הרכב אבל בהחלט תגרום לתיסכול רב. אלו הנקודות שיבטיחו שתהיו מוכנים לקיץ ויעזרו לכם לעבור את הקיץ בבטיחות ובשלום.

צמיגים

בועות בצידי הצמיג
בועות בצידי הצמיג

לצמיגים יש השפעה עצומה על הביצועים והבטיחות והם אחד מהרכבים הבודדים במכונית שלכם שיכולים להרוג אתכם אם אתם מתעלמים מהם. צמיגים שחוקים, יבשים או ללא לחץ אוויר תקין יכולים לפגום באחיזת כביש ובלימת המכונית ויכולים לגרום לפיצוץ הצמיגים בנהיגה במהירות גבוהה. חפשו אחר בועות בצידי הצמיג זהו בד״כ סימן לחגורה קרועה בגוף הצמיג. בליטות שכאלה ישפיעו באופן מיידי על איכות הנסיעה ויגרמו לויברציות ורעש בתא הנוסעים. אם הצמיג לא עגול לחלוטין, זה הזמן להחליפו באופן מיידי.

חריצי שחיקה בצמיג
חריצי שחיקה בצמיג

שחיקה לא סימטרית בצמיג
שחיקה לא סימטרית בצמיג

חפשו גם שחיקה לא סימטרית או חריצי שחיקה אם אתם רואים אחד מהסימנים, החליפו את הצמיג. עומקם של החריצים בצמיג הרכב, שבעיקרון תפקידם הוא פינוי מים מבסיס הצמיג כדי לשמור על אחיזה מקסימלית, צריך להיות לפחות 2 מילימטר. ניתן לבצע את בדיקה זו בעזרת מטבע חשוב לבדוק את כל ארבעת הצמיגים כדי לוודא שהשחיקה שווה בארבעתם. שחיקה לא שווה יכולה להיות גם בין צמיגים שונים או בין חלקים שונים באותו הצמיג, למשל בין חלקו הפנימי, זה הפונה לכיוון הרכב, לבין חלקו החיצוני. סוג כזה של שחיקה אופייני לגלגלים הקדמיים ובד"כ מעיד על כיוונון שיש לבצע במקום המוסמך לכך (כיוון פרונט).

האם מופיעים בצידו או בדפנותיו חריצים קטנים הנראים מתבקעים מהצמיג? במידה וכן, יש לגשת ולהחליף את הצמיג. זיכרו תמיד כי צמיג וסדוק מסוכן הרבה יותר מצמיג שחוק מכיוון שזה עלול פשוט להתפוצץ בנסיעה מפאת גילו ועייפות החומר.


בדיקת שחיקת צמיג עם מטבע
בדיקת שחיקת צמיג עם מטבע

על כל צמיג מוטבע מספר בן 4 ספרות המלמד אותנו על גילו של הצמיג. שתי הספרות הראשונות מייצגות את השבוע בו נוצר הצמיג ושתי האחרונות את השנה. כלומר, המספר 2219 מרמז לנו כי הצמיג נוצר בשבוע ה-22 של שנת 2019. אורך חיי הצמיג שמותקן על רכב נע בין 3 – 4 שנים.

חשוב להקפיד על לחץ אוויר תקין בכל צמיג, על פי הוראות היצרן. מומלץ לבדוק את לחץ האוויר בבוקר לפני תחילת הנסיעה - כשהצמיג עדיין קר.


שמן מנוע

מדיד שמן מנוע
מדיד שמן מנוע

בידקו את מדיד שמן המנוע ואת צבעו. במידה והצבעו כתום בהיר וכמות השמן מעל למינימום במדיד אז אתם במצב טוב. אם הצבע כתום בהיר אבל חסר שמן, מלאו שמן. במידה והשמן שחור החליפו אותו במהירות האפשרית. שמן מינרלי רגיל צריך להחזיק 7000 - 8000 ק״מ בלי בעיה. שמן סינטטי מחזיק 10,000 - 11,000 ק״מ (זה הנחיה כללית ויכול להשתנות ע״י סגנון נהיגה ומזג האוויר).


נוזל קירור לרדיאטור

בדקו נוזל קירור
בדקו נוזל קירור

נוזל קירור לרדיאטור המכיל חומר מיוחד נגד קיפאון (אנטיפריז) המונע בקיעת צינורות מערכת הקירור גם בטמפרטורות נמוכות מאוד. המיכל של הרדיאטור צריך להיות מלא,

אם ברכב יש רק מיכל עיבוי אחד, מה שצריך לעשות זה רק לוודא שהמים נמצאים בטווח שבין המינימום למקסימום. נוזל הקירור מגיע בשלושה צבעים: אדום כחול וירוק. לכל רכב יש את נוזל הקירור שהיצרן הגדיר שמתאים לרכב.

בחלק מהרכבים יש מים במיכל העודפים ומים ברדיאטור. במקרה כזה יש לבדוק שיש מים במיכל העודפים. אם המיכל עכור או בצבע שלא מאפשר לראות מה קורה, פתחו בזהירות את הפקק ובדקו אם יש מים. אזהרה: יש לעשות זאת רק כשהרכב קר ולכן עדיף לבצע את הבדיקה רק בבוקר כשהרכב בוודאות קר. החליפו את נוזל הקירור לפחות פעם בשנה לביצועים מקסימלים.


נוזל גיר

שמן גיר בכלי הרכב השונים יש לבדוק אחת למספר שבועות או חודשים (תלוי בהיקף הנסיעות ומספר הקילומטרים), כאשר בכל אותם מקרים בהם אתם מבחינים ברעש מסוים בזמן החלפת ההילוך ברכב או בכל אותם מקרים בהם הילוכי הרכב אינם "עוברים חלק", אנו ממליצים לכם לעצור את רכבכם בצידי הדרך ולבצע בדיקת שמן גיר. כך או אחרת, את שמן הגיר מומלץ להחליף אחת ל-20,000 ק"מ בממוצע או בהתאם להוראות יצרן. חשוב לזכור ששמן גיר ידני ושמן גיר אוטומט הינו שמן בעל מראה שקוף בצבעי זהב-אדום ובמקרים בהם השמן השחיר זה הסימן עבורכם שהגיע העת להחליפו.


נוזל הגה כח

נוזל הגה כח
נוזל הגה כח

נוזל הגה כוח הוא למעשה שמן ייעודי המותקן בתוך משאבת ההגה כאשר בכל סיבוב של ההגה משאבה זו נכנסת לפעולה ומזרימה שמן בין מערכת ההיגוי לבין גלגלי הרכב. בדומה לכל נוזל אחר בכלי הרכב, גם נוזל הגה כוח הינו נוזל מדיד אותו חשוב לבדוק ולמדוד באופן שגרתי. לעיתים רבות נוזל הגה כח מוזנח, אבל חשוב לשמור אותו מלא ונקי. כמות נמוכה של נוזל הגה כח עלול להגדיל את העומס על ההגה ולגרום נזק למשאבת שמן ההגה. במידה וחסר נוזל מלאו אותו עד המקסימום. אם הצבע של הנוזל הוא חום כהה החליפו את הנוזל.


נוזל בלמים (ברקסים)

נוזל בלמים
נוזל בלמים

כאשר מדובר בבטיחות, נוזל בלמים חשוב כמעט כמו צמיגים. הבלמים הם מכשיר הידראולי ונוזל בלמים הוא קצת יותר מאשר נוזל הידראולי בלחץ גבוה. ירידה במפלס הנוזל עלול להוביל לירידה בביצועי הבלמים ובמקרים קיצוניים להפסק פעולת הבלמים (כן, לא תוכלו לבלום את המכונית!). נוזל בלמים נמצא במיכל שקוף למחצה מתחת לשמשה הקדמית. הנוזל צריך להיות שקוף וקרוב לסימון המקסימלי. אם המפלס נמוך מלאו אותו. אם הנוזל כהה יש להחליפו ע״י מכונאי רכב מוסמך. נוזל הבלמים ברכב אינו שמן, אלא נוזל רעיל במיוחד, תוקפני ויש לעשות בו שימוש במערכת הבלימה בלבד. כמו מרבית השמנים והנוזלים ברכב גם נוזל הבלמים נקבע על ידי יצרן הרכב וחשוב להיצמד להוראות אלו. לעולם אל תשתמשו בבקבוק פתוח מיכוון שנוזל הבלמים סופג לחות מהאוויר ומאבד מהאפקטיביות שלו עם הגיל.


מערכת הקירור

הקיץ הישראלי מעמיד אתגר לא פשוט בפני מערכת הקירור של הרכב. החום הכבד והעמידה הממושכת בפקקי תנועה מהווים מתכון מושלם להתחממות יתר ולגרימת נזקים כבדים למנוע. תקלה כזו, אם אכן תתרחש תוך כדי נסיעה, תחייב אתכם לעצור בצד הדרך באופן שלרוב יסכן אתכם ואת התנועה החולפת. כדי להימנע ממצב כזה, כדאי לוודא כי צינורות הגומי שבמנוע במצב טוב, שאין סימני יובש, שאין נפיחויות או סדקים. בכל מקרה, היו תמיד ערים למד החום של המנוע - במקרה שהוא מגיע לכיוון הקו האדום, עצרו את הרכב במקום בטוח והזעיקו עזרה.


מזגן

למערכת המיזוג ברכב ישנה חשיבות בטיחותית מכרעת בימים חמים. נהג שחם לו אינו מרוכז וסיכוייו להיות מעורב בתאונה גדולים יותר. אחרי חודשים שבהם מערכת המיזוג לא פעלה, הפעילו אותה ובדקו האם היא מקררת היטב. לא כדאי לחכות ליום שרבי כדי לגלות שהמזגן אינו תקין.


מצבר

בקיץ המצבר עובד קשה יותר מאשר בחורף. המזגן פועל כל הזמן ואיתו המאווררים של הרדיאטור, הוסיפו לכך נסיעה אטית בפקקים שבה הטעינה נמוכה ממילא והנה לכם סיבה מספיק טובה לבדוק את תקינות המצבר דווקא עכשיו. אל תחכו שהמצבר יקרוס דווקא בזמן ובמקום שהכי לא מתאימים לכם אלא החליפו אותו ללא דיחוי אם הוא פגום. בכל מקרה, גם אם המצבר תקין, חשוב לטפל בו על ידי ניקוי קורוזיה מהקטבים (אפשר לשפוך מים רותחים על הקטבים) ומילוי מים מזוקקים על פי הסימון.


מגבים

המגבים חיוניים גם בקיץ על מנת להבטיח ראות תקינה במצבי נהיגה שונים. אם הם לא מנגבים היטב, לא עובדים כשורה, מגלים סימני התייבשות או סדקים - אל תחכו לחורף והחליפו אותם כבר עכשיו. עניין של כמה עשרות שקלים שווה ראות תקינה בנהיגה. ודאו גם באותה הזדמנות שמיכל המתזים מלא על מנת להבטיח ניקוי קל ומהיר לשמשה הקדמית.

256 צפיות0 תגובות
bottom of page