top of page

מתי הזמן להחליף ברקסים?

רפידות בלם הן חלקים עיקריים במערכת הבלימה של הרכבך ושמירה על תקינותן היא חיונית לביטחונכם. הקפדה על הבלמים במצב עבודה תקין, והחלפת חלקים שחוקים כמו רפידות ונעליים בזמן המתאים, לא רק תחסוך לכם כסף בטווח הארוך. זה יכול גם להציל את הרכב שלך, או אפילו את חייך בתאונה. בממוצע, יש להחליף את רפידות הבלם כל 60 עד 80 אלף ק"מ, אך המספר הזה יכול להשתנות בהתאם לתנאי הנהיגה, הכביש וסגנון הנהיגה. אבל איך יודעים מתי להחליף את רפידות הבלם או את הנעליים? לשם מה הם מיועדים? החדשות הטובות הן שסביר להניח שתיתקלו בסימפטומים קלים כאשר רפידות הבלם מתחילות לקראת סוף חייהם, מה שמקל על האבחון והתיקונים. להלן 6 סימנים נפוצים שהגיע הזמן להחליף את רפידות הבלם.


החלפת ברקסים
החלפת ברקסים

מה הם רפידות בלמים? מה הם נעלי בלמים?

צרני רכב מתקינים שני סוגי בלמים על רכבי נוסעים: בלמי דיסק ובלמי תוף. שניהם משתמשים בחיכוך כדי להאט את הרכב שלכם, אך ישנם גם הבדלים.

בלמי דיסק משתמשים ב"רפידות" של פיסות חומר חיכוך מהונדסות במיוחד העשויות מחומרים אורגניים, מתכתיים או קרמיים הנלחצים על גבי רוטור או "דיסק" כאשר הנהג דורך על הבלמים. החיכוך שנוצר מאט את הרכב. בלמי דיסק נמצאים על הצירים הקדמיים של כל רכבי הנוסעים המודרניים וגם על הציר האחורי של רבים.



בלמי תוף משתמשים גם בחומר חיכוך, בדומה לרפידות בלם דיסק, אך הם מודבקים ל"נעליים" בצורת חצי ירח שנלחצות על החלק הפנימי של התוף כשאתה דורך על הבלמים. החיכוך שלהם נגד התוף מאט את הרכב. בעבר היו בלמי תוף נפוצים בכל ארבעת מצבי הגלגלים, אך במכוניות מודרניות ובמשאיות קלות, הם מותקנים רק על הציר האחורי.


בין אם רפידות או נעליים, שניהם נשחקים עם השימוש, לכן חשוב לפקח על מצבם על ידי בדיקתם באופן קבוע. אם חלקים אלו מתבלים, רכיבים אחרים של מערכת הבלמים עלולים להיפגע - במיוחד דיסקי הבלמים או התופים. בנוסף לתיקונים יקרים לעיתים קרובות, נהיגה עם רפידות בלם שחוקות או נעליים עלולה לגרום לתנאי נהיגה לא בטוחים.


1. חריקות או צווחות שמגיעות מהבלמים

אם רפידות הבלם שלך סמוכות לסוף חייהן השימושיים, התסמין הראשון שתתחיל לשים לב אליו הוא רעש חריקה או צווחה המגיע מהבלמים. רפידות בלם צווחניות נגרמות בדרך כלל על ידי רפידות שחוקות יתר על המידה. לאחר שתשחקו מספיק את הרפידות תתחילו לחוות רעש טחינה, ובאותה עת תתחילו גם לפגוע ברוטורים שלכם, מה שהופך את עלות התיקון ליקרה עוד יותר.


2. צליל השחזה בעת בלימה

כמו שציינו למעלה, אם אתם חווים רעש שחיקה בזמן שאתה מפעיל לחץ על דוושת הבלם, יש להחליף את רפידות הבלם בהקדם האפשרי. חלק מרפידות הבלם בנוי ממתכת מיוחדת, אשר נועדו להשמיע רעש חזק ולהתריע בפניך שהגיע הזמן להחליף את הרפידות. אם אתה ממשיך לשחוק את רפידות הבלם, אתה עלול לגרום להרבה יותר נזק ועלויות תיקון גבוהות יותר.


3. רטט בבלימה

רטט בעת הפעלת הבלמים הוא סימן נוסף לכך שמערכת הבלימה של הרכב שלך זקוקה לעזרה מקצועית. רוב הסיכויים שהרוטורים שלך שחוקים ויצרו בלאי של כרית הבלם בעת ובעונה אחת.


4. לוקח יותר זמן לעצור

סימן מרכזי נוסף לכך שצריך לבדוק את הבלמים הוא אובדן ביצועים בעת הפעלת הבלמים. אם אתה חווה זמני עצירה ארוכים בעת הפעלת הבלמים, המשמעות היא שרפידות הבלם שלך נשחקות לחלוטין או שנוזל הבלמים שלך נמוך (פעמים רבות בגלל נזילה). להבנה אמיתית של המתרחש עם הבלמים שלך, תרצה להגיע למכונאי בלמים בהקדם האפשרי כדי להבטיח שלא תאבד את כל יכולות הבלימה.


5. נורית חיווי כרית בלם נדלקת

רוב הרכבים המודרניים מגיעים עם נורות אזהרה לבלמים שמופיעות על הדשבורד. אחד מהם הוא נורית מערכת הבלימה שלך (ABS) והשני הוא נורית האזהרה של מערכת הבלמים שלך. נורית הבלם שלך לא תמיד תידלק כשיש בעיה - זה גם האור שמופיע על הדשבורד שלך כאשר בלם החניה שלך פעיל. אבל אם אתה רואה נורת אזהרה לבלמים ובלם החניה שלך אינו פעיל, הגיע הזמן שמומחה לבלמים יסתכל על המערכת שלך כדי לאבחן את הבעיות שלך.


6. רפידות הבלם שלך נראות רזות

אחת הדרכים לבדוק בקלות את רפידות הבלם שלך היא להסתכל ולבדוק האם הם שחוקים באופן חזותי. לשם כך, הסתכל בין חישורי הגלגלים שלך ואתר את משטח הבלם שלך. אם זה נראה בעובי של פחות מ- 1 סנטימטר, אתה כנראה צריך רפידות בלם חדשות.


כמה זמן מחזיקות רפידות ונעליים במצב תקין?

התשובה האמיתית לכמה זמן יכולות להחזיק רפידות בלם ונעליים תשתנה מרכב לרכב ומנהג לנהג. לדוגמה, אם אתה נוטה לנסוע בתדירות הגבוהה ביותר באזורים עירוניים או בתנועה כבדה, תפעיל את הבלמים שלך בתדירות גבוהה יותר ממי שנוסע באזורים כפריים או בכבישים מהירים. יש אנשים שנוטים גם "לנסוע על הבלם", כלומר הם לוחצים ולוחצים על הבלמים באופן רגיל יותר מאשר נהגים אחרים, מה שגורם לרפידות הבלם להתבלות מהר יותר. רפידות בלם ונעליים נחשבות בדרך כלל טובות בין 50,000-60,000 ק"מ בשימוש עירוני. במצבים פחות תובעניים כמו נסיעה בכבישים מהירים בתנועה קלה, הבלמים עשויים להחזיק 120,000 ק"מ ומעלה.

2,415 צפיות0 תגובות
bottom of page