top of page

טיפול תקופתי לרכב


טיפול תקופתי לרכב
טיפול תקופתי לרכב

שמן, פילטרים, פלגים- מה באמת צריך לעשות בטיפול התקופתי לרכב, ומתי יש לבצע זאת?

כדי לשמור על תקינות המכנית של הרכב יש לבצע טיפול תקופתי לרכב. טיפול תקופתי לרכב צריך להתבצע אחת ל- 15,000 ק"מ. אם חלפה שנה מאז הטיפול הקודם, יש לבצע טיפול תקופתי לרכב גם אם הרכב לא עבר 15,000 ק״מ. ברכבים שיוצרו לפני שנת 2000 רצוי לבצע טיפול תקופתי לרכב כל -10,000 ק"מ. בעבר היה נהוג לבצע טיפול תקופתי לרכב בכל 10,000 ק"מ לכן רבים עדיין מכנים טיפול תקופתי לרכב, טיפול 10,000.


מטרת טיפול תקופתי לרכב היא לבדוק רכיבי רכב אשר מתאפיינים בבלאי מהיר יחסית, ולהחליפם אם יש צורך, בכדי לוודא כי הרכב יתפקד באופן תקין, הן בטווח הקרוב והן לטווח הרחוק.טיפול תקופתי מהווה חלק חשוב ומשמעותי לתחזוקה נכונה של המכונית. במהלך טיפול תקופתי לרכב עובדי המוסך עורכים בדיקות שונות ומחליפים שמנים, מסננים ורכיבים אשר נשחקו עם הזמן.


בדיקה כללית

בדיקה תקופתית מתחילה בבדיקה מקיפה של הרכב הכוללת בדיקת מנוע, משמל, ברקסים, מתלים, גלגלים וצמיגים.


מנוע - החלפת שמן

בטיפול תקופתית לרכב כל 15,000 ק"מ חיונית לתקינות של מנוע המכונית. הרכבים העיקריים שצריכים להחליף בטיפול תקופתי לרכב הם:

  • שמן מנוע

  • מסנן שמן

המטרה העיקרית של שמן מנוע הוא ליצור סיכה בין החלקים הנעים של מנוע הרכב ולתפקד כאמצעי קירור להוביל את החום מחלקי המנוע.

אחרי 15,000 ק"מ, שמן המנוע נוטה להתדרדר ובעיקר לאבד צמיגות. אם המנוע ממשיך לפעול עם שמן מאיכות ירודה, זה יכול לגרום לעליה בחיכוך בין החלקים הנעים ולגרום נזק לחלקים הפנימים של המנוע דבר שיוביל להיתפסות המנוע ולחשבון תיקון יקר.

מסנן שמן הוא רכיב נוסף שצריך להחליפו בזמן טיפול תקופתי לרכב. כמו שהשם מרמז הוא מסנן את השמן שזורם בתוך בלוק המנוע להקטנת החיכוך שיכול להיגרם ע"י חלקיקי חומר בשמן.


כדי להחליף שמן ומסנן שמן בטיפול תקופתי לרכב נבצע את השלבים הבאים:

שלב 1: תחילה נבריג החוצה את מסנן השמן ממקומו ליד המנוע.

שלב 2: לאחר הסרת מסנן השמן, אום מנכז השמן מוסר מתחת לעוקת השמן(החלק התחתון של בית ארכובה של מנוע רכב, הפועל למעשה כמכל שמן) והשמן מנוכז מחוץ לרכב.

שלב 3: לאחר שהשמן מנוכז החוצה לגמרי, אום הניכוז מוברג בחזרה למקומו ונשפוך שמן חדש לתוך המנוע. לאחר שנשפוך שמן חדש, נבריג מסנן שמן חדש למקום.

שלב 4: נתניע את המנוע ונשאיר אותו דולק לכמה דקות כדי שהשמן החדש יחלחל לתוך המנוע.


איזה שמן מנוע מתאים למנוע הרכב

במדריך הרכב ישנה רשימה של שמנים מומלצים, בין שזה שמן סטנדרטי כמו 10W-30 או משהו יוצא דופן. צמיגות השמן הוא הרכיב העיקרי לבחירת שמן מנוע אולם בתקנים החדשים של היורו 5 והיורו 6 ישנם תכונות נוספות, אשר מבטיחות פירוק יעיל של פיח או לכלוך וזרימה טובה יותר של השמן אל מוקדי החיכוך במנוע. כדי להבטיח חיי מנוע ארוכים אם תקלות מינימליות.


צמיגות זוהי התנגדות הנוזל לזרם. בשמן מנוע זה מדורג באפס מעלות פרנהייט(18°- צלזיוס) ומיוצג ע"י המספר שקודם ל- W (לחורף) וב-212° פרנהייט(100° צלזיוס) ומיוצג ע"י המספר השני בסימון צמיגות. שמן מנוע מתכווץ כאשר הוא מתחמם ומתרחב כאשר הוא מתקרר. שמן יכול להיות מדורג לצמיגות אחת כאשר קר ושניה כאשר חם. ככל שהשמן מתנגד יותר לכווץ, המספר השני גדול יותר, לדוגמה 10W-40 יותר טוב מאשר 10W-30. מסיבות אלו, שמן סמיך בד"כ שומר על סיכה טובה יותר בין החלקים הנעים.


ככל שהטמפרטורה נמוכה השמן הופך סמיך יותר ולכן השמן צריך להתנגד לסמיכות כדי שיוכל לזרום בקלות לכל החלקים הנעים במנוע הרכב. בנוסך, אם השמן סמיך מדי, מנוע הרכב צריך יותר אנרגיה כדי לסובב את גל הארכובה ששקוע בחלקו באמבטית שמן. סמיכות יתר של שמן המנוע יכול לגרום לקושי בהתנעת המנוע, דבר המפחית את יעלות הדלק. שמן 5W הוא מה שממומלץ בדרך כלל לשימוש בחורף. אולם, שמן סינתטי יכול לזרום ביתר קלות כאשר קר, ולכן הוא יכול לעבוד היטב גם עבור דירוג 0W.


ברגע שהמנוע פועל, השמן מתחמם וכאן המספר השני בדירוג הצמיגות נכנס לתמונה. ה- "40" ב- 10W-40, מספר לך שהשמן ישאר סמיך גם בטמפרטורה גבוה יותר משמן עם מספר שני נמוך יותר, למשל 10W-30. מה שבאמת חשוב הוא שתשתמש בצמיגות שמן שיצרן הרכב ממליץ עליו.


איך לבחור בין שמן מנוע סינתטי לבין שמן מנוע מינרלי

ישנם שלושה סוגי שמן מנוע לרכב: מינרלי, חצי סינתטי וסינתטי מלא.


שמן מנוע מינרלי: זהו הסטנדרט של שמן מנוע לרכה חדש. לכל המותגים המובילים יש שמן מנוע מסוג זה, שזמין בכמה רמות של צמיגות ואשר נבחן בתקן מכון הנפט האמריקאי (API). יצרני רכב בד"כ מציינים שמן בדירוג 5W-20 או 5W-30 לטמפרטורות נמוכות ושמן 10W-30 כאופציה עבור טמפרטורה גבוה. שלושת הדירוגים האלו מכסים את רוב הרכבים שנמצאים על הכביש. אפילו יותר חשוב הוא להחליף את שמן המנוע ופילטר שמן בצורה תקופה. אנחנו ממליצים להחליף שמן כל 7,000 ק"מ או ארבע חודשים. המינימום הוא לפחות פעמים בשנה. אם לרכבך יש נורת חיווי בדש, עקוב אחר ההנחיות וזכור לאפס אותו לאחר החלפת שמן המנוע.


שמן מנוע סינתטי מלא: שמן מנוע שמיוצר עם תוספים סינתטים עבור רכבי עבודה כגון פורד F-150 שעמוס בד"כ או שברולט קורבט עם המנוע המוגדש LS החדש . שמנים אלו מציינים האם הם עברו מבחנים קפדנים מיוחדים לביצועים מעולים לאורך זמן בכל האזורים הקריטים מאינדקס הצמיגות להגנה מפני קפאון הם זורמים יותר טוב בטמפרטורה נמוכה ושומרים על צמיגות שיא בטמפרטורה גבוה. אז, מדוע לא כולם משתמשים בהם? שמן מנוע זה יקר ולא כל מנוע זקוק לו. יכולים להיות אפילו מאפינים שהמנוע רכב שלך זקוק לו שלשמן מנוע סינתטי אין. שוב, עקוב אחר ההנחיות ההוראות של יצרן הרכב.


שמן מנוע חצי סינתטי: זה מינון של שמן מנוע סיתטי מהול עם שמן מנוע מינרלי שמתוכן לספק הגנה למשהו לעומס מנוע כבד יותר וטמפרטורה גבוה. זה אומר שהוא פחות נדיף ומתהדה הרבה פחות, דבר המקטין איבוד שמן ומעלה את יעלות הדלק. שמן מנוע זה פופולארי עבור רכבי עבודה ורכבי SUV שמעונינים בהגנה נוספת לנהיגה שמיצרת יותר עומס על מנוע הרכב, כגון העמסת ציוד כבד. שמן מנוע חצי סינתטי פחות יקר משמן מנוע סינתטי מלא, לפעמים שקלים בודדים יותר מאשר שמן מנוע מינרלי.


שמן מנוע לקילומטראז' גבוה: הרכבים מדגמים חדשים פשוט מחזיקים יותר. אם אתה מעדיף לנצל את הרכב ולנסוע איתו בקילומטראז' גבוה, יש לך בחירה נוספת של שמן מנוע. שמן מנוע שמיותר עבור רכבים עם קילומטראז' גבוה. כמעט לשני שלישים מהרכבים על הכביש יש יותר מ- 120,000 ק"מ. כתוצאה מכך, יצרניות שמן מנוע זיהו זאת ויצרו שמן מנוע חדש שהם ממליצים לרכבים אלו. כאשר הרכב שלך הוא קצת ישן וכתוצאה מכך יש לו קילומטראז' גבוה, תוכל להבחין בכתמי שמן על רצפת החניה. אטמי מנוע כגון אלו שמסביב לגל הארכובה עלולים להיפגם ולאבד מהגמישות שלהם, אז הם עלולים לדלוף ולהיסדק, במיוחד בטמפרטורה נמוכה. אתה תצטרך לבדוק את רמת השמן לעיתים דחופות ותזדקק למלא שמן מנוע בין החלפת שמן.

שמן מנוע לקלומטראז' גבוה מתוכן עם מרככים שזורמים לתוך הנקבוביות של אטמי המנוע לשחזר את צורתם ולהגביר את גמישותם. רוב אטמי הגומי מתוכננים להתרחב בדיוק לעצור דליפות, והשמן משחזר את הרכיבים האלו.

אולי שמת לב שמנוע הרכב פועל פחות חלק ואיבד ביצועים עקב בלאי המנוע עם קילומטראז' גבוה. שמן לקילומטראז' גבוה יש צמיגות גבוה יותר. אפילו אם המספרים על המיכל לא מציינים זאת, ישנו טווח רחב לכל דירוג צמיגות ושמן מנוע לקלומטראז' גבוה יושב בקצה של כל טווח. הוא עשוי להכיל תוספים לשפר את האידקס של הצמיגות. כתוצאה מכך, הוא אוטם את הבוכנות טוב יותר כנגד קירות הצילנדרים שלהם ולא ידלפו יותר דרך מסביי המנוע שנשחקו עם הזמן. הוא עשוי להכיל מינון גבוה של תוסף נגד שחיקה לנסות להאט את תהליך השחיקה.

אם יש ברשותך רכב ישן, מאפינים אלו עשויים להיות משמעותיים למנוע הרכב מאשר מה שאתה עשוי לקבל משמן מנוע סיתטי מלא במחיר חלקי. מידע נוסף על שמן מנוע ניתן למצוא בפוסט איזה שמן מנוע מצאים למנוע הרכב.


ניקוי/החלפת מערכת הבלמים(ברקסים)

מערכת הבלמים של רכבך היא חיונית וזקוקה גם לתחזוקה תקופתית בזמן בטיפול תקופתי לרכב. עבור רוב הרכבים על הכביש, מערכת הגלגלים הקידמיים מצוידת בצלחות(דיסק) הבלם וקאליפר שמכילים את רפידות הבלם. על הצלחות לוחצות רפידות בלם משני הצדדים בעת בלימת הרכב. בנוסף, מערכת הגלגלים האחורית מצוידים תופי(דרמים) בלם ונעלי הבלם. נוזל הבלם האחראי לפעולת הלחיצה של הבלמים לצורך עצירת הרכב. נוזל הבלם דואג "לתרגם" את לחיצת הרגל על דוושת הבלם ברכב ללחיצת הרפידות על צלחות הבלם.


הבלימה גורמת לאלמנטים של הרפידות בלם ונעלי הבלם שעשויים מחומר משופשף אשר נשחק בזמן בלימה.

זה יוצר אבק בלימה דק ששוקע בין צלחת הבלם והרפידות הבלם ובין נעל הבלם ותוף הבלם יחד עם לכלוך ובוץ מהדרך.


ניקוי בלמים: הבלמים צריכים להיבדק תקופתית כדי להבטיח שהמשטחים של רפידות הבלם ונעלי הבלם נקיים מאבק. הימצאותם של אבק בבלם יפחית את יעילות הבלימה.


החלפת בלמים: במידה והרפידות בלם או הצלחות בלם נשחקו לגמרי צריך להחליפם בזמן טיפול תקופתי לרכב. מכיוון, שרפידות בלם ונעל בלם שחוק מפחיתים את יעילות הבלימה. ולמנוע צליל חריקה בזמן לחיצה על דוושת הבלם. ההחלפה של רפידות הבלם בזמן טיפול תקופתי לרכב הינה נפוצה מאוד, ובעת ביצוע ההחלפה נהוג גם לחרוט את צלחות הבלם, או להחליף אותן במידה ולא ניתן לבצע חריטה, זאת על מנת לוודא שישנה התאמה מלאה בין הרפידות החדשות לצלחות הבלם.


הצעדים לניקוי הבלמים:

שלב 1: בזמן שהמנוע דומם, הטכנאי רכב מסיר את הגלגלים, מפרק את הקאליפרים עבור הגלגלים הקדמיים ואת תופי הבלם עבור הגלגלים האחריים. מקדימה מסירים את רפידות הבלם. במידה ורפידות הבלם שחוקות הן מוחלפות אחרת מנקים אותן ומחזירים בחזרה לתוך הקאליפרים ומתאימים בחזרה לצלחת הבלם.

שלב 2: מגרזים את פין הקאליפר לפני שמחזירים אותם בחזרה.

שלב 3: עבור הגלגלים האחוריים, בודקים את נעלי הבלם. במידה והן שחוקות מחליפים אותן, אחרת מנקים אותם.

שלב 4: במקרים מסוימים, תוף הבלם עלול לצבור חלודה, לכן מרססים בספרי נוגד חמצון על תוף הבלם כדי למנוע חלודה.

שלב 5: בדיקת נוזל בלמים.


החלפת מסנן אוויר

האוויר שמוזרק לתוך מנוע הרכב מסונן ע"י מסנן האוויר. חשוב מאוד שהאוויר שמוזרק למנוע הרכב יסונן בצורה טובה. חלקיקי חומר שעלולים להפריע בתהליך הבעירה ולגרום לחוסר יעילות ונזק למנוע מסוננים. מומלף להחליף מסנן אוויר לפחות פעם ב- 20,000 ק"מ או במידה יותר דחופה בתלות בתנאי הסביבה באזור שאתה נוהג ברכב ובהתאם להמלצות של יצרן הרכב.


בזמן טיפול תקופתי לרכב מסירים ובודקים את מסנן האוויר, במידה והוא לא מכוסה לגמרי באבק, מנקים ומחזירים בחזרה את מסנן האוויר. במקרה שמסנן האוויר מכוסה בלכלוך עבה מחליפים אותו.

מערכת הקירור

נוזל קירור המנוע כימיקל מבוסס מים שנע במחזוריות בתוך בלוק המנוע עם המטרה הראשונית לחלץ חום מתוך המנוע. נוזל הקירור זורם דרך בלוק המנוע סופג את החום ואז זורם לתוך הרדיאטור שבו החום מועבר לאוויר ע"י הולכת חום בעזרת מאוורר הרדיאטור.


חשוב מאוד לבדוק את רמת נוזל הקירור בכל טיפול תקופתי לרכב. רמה נמוכה דל נוזל קירור עלול לגרום לחימום יתר של מנוע הרכב וכתוצאה להפחתת היעילות של מנוע הרכב ולסכנה למנוע תפוס.

רמת נוזל הקירור נבדק ובמידת הצורך מוסיפים למאגר נוזל קירור בתוספת מים. במקרים מסוימים, מנקזים ומנקים את כל מיכל נוזל הקירור וממלאים את המיכל בנוזל קירור חדש בתוספת מים.

מצבר

מצבר המכונית משמש כדי להתניע את מנוע הרכב עם האנרגיה המספיקה להתניע את מנוע הרכב. בנוסף, הוא מספק כוח לכל המערכות האלקטרוניות ברכב, כמו אביזרים, מערכת המיזוג וכו'. ניתן לבצע את הבדיקה הבסיסית ביותר של עוצמת הסוללה בעזרת מולטימטר. מולטימטר מחובר לשני הדקים של הסוללה ונבדק מתח הסוללה. אם המתח נמוך מ- 12 וולט בכל נקודת זמן, המשמעות היא שהסוללה חלשה ויהיה צורך לטעון אותה או להחליף אותה.

בזמן טיפול תקופתי לרכב מסופי הסוללה מנוקים ומרוססים באמצעות תרסיס המונע הצטברות של משקעים על המסופים. מים מזוקקים ממולאים בסוללה כנדרש. כדאי לדאוג שיש ברשותנו כבלי התנעה איכותי לרכב.

שונות

בזמן טיפול תקופתי לרכב מבוצעים גם הדברים הבאים:

ספריי נגד חלודה - בדרך כלל מרססים ספריי נגד חלודה על צירי הדלת, מכסה המנוע ומנעולי תא המטען של המכונית כדי למנוע הצטברות חלודה באזורים אלה. מגבים - מוסיפים מים למיכל שטיפת המגבים ואז ממלאים 250 מ"ל של תמיסת סבון. מסנני דלק ומסנני מיזוג אוויר - נבדקים ומוחלפים במידת הצורך או לפי לוח הזמנים המומלץ של היצרן. יישור גלגלים - ואיזון מתבצע על פי דרישה. מצתים (פלאגים) - הינם חלק אינטגרלי ממערכת ההנעה של הרכב, תפקידם להצית את הדלק לצורך התנעת המנוע.

מערכת ההיגוי - בדיקת שמן הגה כח ובדיקה למניעת "חופש" במערכת ההיגוי.

שמן תיבת הילוכים - בדיקת כמות ואיכות.

במקרה תאונה או שהמכונית נתקעת באמצע נסיעה, כדי לשמור בבאגז׳ כל מה שאתם צריכים כדי להישאר בטוחים בדרך עד אשר יחלצו אתכם.


טיפול גדול, טיפול קטן

כל יצרן מגדיר גם את היקף הטיפול התקופתי לרכב הנדרש, אשר עשוי לנוע בין טיפול קטן לטיפול גדול.

טיפול קטן - טיפול בו מחליפים את שמן המנוע ומסננים שונים ובהם: שמן, אוויר, מזגן.

טיפול גדול - מעבר לחלקי החילוף המוחלפים בטיפול קטן, יוחלפו גם חלקים שהבלאי שלהם תלוי בכמות השימוש ברכב ובאופי הנהיגה, במקרה זה תבוצע ההחלפה לפי הצורך. בין החלקים הללו ניתן למנות למשל את המצתים, נוזל קירור, נוזל בלם, רפידות ודיסקיות בלמים.


האם חובה לבצע בדיקה במוסך מורשה

בתקופת האחריות על הרכב מתנה היבואן את האחריות שלו על הרכב בביצוע טיפולים תקופתיים לרכב כנדרש, כלומר ביצוע הטיפולים במועד הנכון ועמידה בתנאים הבאים:ביצוע העבודה במוסך מורשה מטעם משרד התחבורה, לא חובה שיהיה מוסך היבואן! ביצוע עבודה לפי מפרט היבואן לרכב, כלומר שבכל טיפול יוחלפו בדיוק החלקים הנדרשים לפי החלטת היבואן. שימוש בחלקים העומדים בתקנים ובדרישות השונות של היצרן/יבואן, ושהינם מותאמים במדויק ובאופן ספציפי לרכב.

690 צפיות0 תגובות
bottom of page