טסלה התפרסמה על ידי העיתונות הטכנולוגית והמוטורית בזכות החדשנות שלה, מעוררת שוק מאוד מסורתי ומציגה מכוניות חשמליות עם באז מטורף עליהן. טסלה לא מפסיקה להיות בכותרות במהלך השנים האחרונות. אבל מה באמת מציעה טסלה ומה צפוי בעתיד? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על טסלה מוטורס, מהרודסטר ועד לדגם Y.
מהי טסלה?
טסלה היא יצרנית רכב חשמלי (EV) מטה החברה ממוקם באוסטין, טקסס, ארה"ב. החברה נוסדה בשנת 2003 על ידי המנכ"ל והמייסד אילון מאסק. המטרה שלה היא לייצר מכוניות חשמליות שהן או פרימיום או במחיר סביר עבור צרכנים יומיומיים. חוץ מכלי רכב חשמליים, טסלה בוחנת גם מערכת אקולוגית רחבה יותר, ומציעה מספר פתרונות אחרים הממנפים את הניסיון שלה ביצור ואחסון אנרגיה. כגון פאנלים סולאריים ואחסון חשמל.
כל הנתונים שסיפקנו הם מהטווחים המצוטטים של טסלה, אך ישתנו בהתאם לסגנון הנהיגה ולגורמים סביבתיים. טסלה גם שינתה את המיקום של הדגמים שלה לאחרונה, ובמקרים מסוימים, מציעה שדרוג לפתיחת הספק או מנפיקה עדכוני קושחה שמשנים את הנתונים הרשמיים של טווחים.
שם החברה הוא מחווה לממציא האגדי ניקולה טסלה שהיה פיסקאי ומהנדס חשמל אמריקאי ממוצא סרבי. באירופה רכש ניקולה טסלה את השכלתו ונסיונו ביצור חשמל בשיטת זרם חילופין ובשנת 1883 בנה את מנוע החשמלי הראשון שלו שעובד בזרם חילופין. טסלה הגיע לאמריקה בשנת 1884 ובתחילה עבד אצל תומאס אדיסון, אך שני הממציאים היו רחוקים זה מזה ברקע ובשיטות, ובתוך זמן קצר פרצה יריבות ביניהם.
אדיסון היה בין המפתחים של נורות הליבון החשמלית והבין את הצורך בפיתוח רשת חשמל אשר תספק כוח להפעלת הנורות. תחנות הראשונות שנבנו על ידי אדיסון החל משנת 1882 יצרו חשמל בשיטת זרם ישר. לשיטה זאת יתרונות רבים, קל יותר לייצר את החשמל, קל יותר לבנות מכשירים חשמליים הפועלים על זרם זה ובנוסף שיטה זאת בטוחה יותר משיטת זרם החילופין. אולם לשיטה זאת חיסרון אחד מכריע, אי אפשר להוליך חשמל למרחקים ארוכים בשיטה זאת. כדי לספק חשמל בשיטה זאת, יש להקים מפעל בסמוך לכל שכונה.
בשנת 1888 גייס היזם ג'ורג' וסטינגהאוס את ניקולה טסלה כדי לייצר מנועי חשמל בקנה מידה גדול במסגרת מה שנוגע כ"מלחמת הזרמים" בניצוחם של טסלה ווסטינגהאוס לבין אדיסון. על בסיס המנוע החשמלי של טסלה, נבנתה מערכת אספקת החשמל המודרנית בארצות הברית: זרם חילופין, תלת-פאזי, בתדר 60 הרץ, גבוה דיו כדי למנוע הבהוב בתאורה, אולם נמוך דיו כדי להפחית את אובדן הכוח.
טסלה דגם S
דגם S: מחיר התחלתי 563,171 ש"ח כולל מיסים.
דגם S Plaid: מחיר התחלתי 812,712 ש"ח כולל מיסים.
זמינות: סוף 2022
הדגם S הוא סדאן מנהלים, עם קווי עיצוב ארוכים ונמוכים כמו שאפשר למצוא ביגואר. הדגם S הושק במקור ב-2012 ועזר להעלות את טסלה על המפה כיצרנית רכב. טסלה המשיכה לעדכן את ה-Model S מאז השקתו, ולדגם האחרון יש שני גרסאות שמשווקות בארץ Model S ו- Model S Plaid.
בעוד שכמה מהדורות קודמות של ה-Model S הציעו הנעה אחורית, כל ה-Model S העדכניות פועלות בהנעה לכל הגלגלים (AWD). התוספת האחרונה, וספינת הדגל החדשה, היא דגם Plaid, המציעה תאוצה 0-100 קמ"ש מתחת ל-2.1 שניות עם הנעה תלת-מנועית (בדגם Model S הרגיל ישנם שני מנועים).
כל הדגמים מציעים טייס אוטומטי כסטנדרט, שמביא מגוון סיוע לנהג, אבל יש אפשרות לשדרוג מלא לנהיגה עצמית, שמוסיף ניווט לטייס אוטומטי, חניה עצמית, Smart Summon, זיהוי רמזור ונהיגה אוטומטית ברחוב עירוני (עדיין תצטרכו להיות בשליטה על המכונית בכל עת).
שידרוג לטייס אוטומטי משודרג(ניווט עם טייס אוטומטי, מעבר נתיב אוטומטי וחניה אוטומטית) בתוספת 35,235 ש"ח. השדרוג המלא לנהיגה עצמית יעלה 69,496 ש"ח. תוספת גלגלי ''21 Archnid בתוספת של 31,528 ש"ח.
דגם S: טווח 653 ק"מ, מהירות מרבית 250 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 3.2 שניות, שני מנועים, AWD
דגם S Plaid : טווח 652 ק"מ, מהירות מרבית 322 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 3.1 שניות, 1020 כ"ס, שלושה מנועים, AWD
טסלה דגם 3
דגם 3: מחיר התחלתי 201,332 ש"ח כולל מיסים
דגם 3 Long Range: מחיר התחלתי 245,695 ש"ח כולל מיסים
דגם 3 Performance: מחיר התחלתי 272,313 ש"ח כולל מיסים
זמינות: מרץ 2022
הדגם 3 הושק בארה"ב בשנת 2016 כחלופה המשתלמת לדגם S, כשהמחירים ירדו כדי להפוך אותו לטסלה המשתלמת ביותר. דגם 3 הוא מכונית סדאן ארבע דלתות, הדגם 3 הושק עם מגוון אפשרויות, אך זו שוכללה לשלוש בלבד הזמינות כעת.
הטייס האוטומטי כלול, שידרוג לטייס אוטומטי משודרג(ניווט עם טייס אוטומטי, מעבר נתיב אוטומטי וחניה אוטומטית) בתוספת 33,716 ש"ח. השדרוג המלא לנהיגה עצמית יעלה 66,545 ש"ח. תוספת גלגלי ''21 Archnid בתוספת של 31,528 ש"ח.
דגם 3: טווח 491 ק"מ, מהירות מרבית 225 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב- 6.1 שניות, מנוע אחד בהנעה אחורית
דגם 3 Long Range: טווח 614 ק"מ, מהירות מרבית 233 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 4.4 שניות, שני מנועים AWD
דגם 3 Performance: טווח 547 ק"מ, מהירות מרבית 261 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 3.3 שניות, שני מנועים AWD
טסלה דגם X
דגם X: מחיר התחלתי 618,782 ש"ח כולל מיסים
דגם X Plaid: מחיר התחלתי 757,387 ש"ח כולל מיסים
זמינות: סוף 2022
דגם X של טסלה הוא רכב שטח בסגנון SUV המסוגל להושיב שבעה אנשים, אבל חייב הרבה מהעיצוב שלו לדגם S המקורי, במיוחד עם העיצוב הפנימי.
הוא כולל באופן ייחודי דלתות פלקון כנף אחוריות (תחשבו על הדלוריאן בחזרה לעתיד) שיחד עם מסך המגע העצום בפנים, יגרמו לכל הילדים שלכם לחשוב שקניתם מכונית מהעתיד. ישנם שני דגמים, אך שלוש תצורות ישיבה שונות - ניתן לבחור 5 (כלול), 6 (תוספת של 45,334 ש"ח), או 7 (תוספת של 24,063 ש"ח).
הטייס האוטומטי כלול, שידרוג לטייס אוטומטי משודרג(ניווט עם טייס אוטומטי, מעבר נתיב אוטומטי וחניה אוטומטית) בתוספת 35,162 ש"ח. השדרוג המלא לנהיגה עצמית יעלה 69,364 ש"ח. תוספת גלגלי ''22 Turbine בתוספת של 37,937 ש"ח.
דגם X: טווח 560 ק"מ, מהירות מרבית 250 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 3.9 שניות, שני מנועים AWD
דגם X Plaid: טווח 536 ק"מ, מהירות מרבית 262 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 2.6 שניות, שלושה מנועים AWD
טסלה דגם Y
דגם Y Long Range: מחיר התחלתי $53,940
דגם Y Performance: מחיר התחלתי $58,940
זמינות: ארה"ב/אירופה (מ-2022), בארץ אין עדיין צפי לזמינות
טסלה דגם Y ממלאת את החלל בין הדגם 3 לדגם X, כרכב שטח קומפקטי. הוא יכיל חמישה או שבעה מושבים, מציע שפע של מקום, אבל באמת יפנה למי שמחפש משהו יותר זול מדגם X.
פלח רכבי השטח הקומפקטיים הוא הנמכר ביותר כרגע, כך שהוא יעד מרכזי לטסלה. טסלה הציעה במקור שארבעה דגמים יהיו זמינים, אך כרגע מציעה שני מפרטים:
דגם Y Long Range: טווח 507 ק"מ, מהירות מרבית 217 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 5.0 שניות, שני מנועי AWD.
דגם Y Performance: טווח 480 ק"מ, מהירות מרבית 250 קמ"ש, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 3.7 שניות, שני מנועי AWD.
טנדר Cybertruck
מחיר התחלתי: $39,900
זמינות: ארה"ב (מ -2022), בארץ אין עדיין צפי לזמינות
ה- Cybertruck נחשפה בנובמבר 2019, כאשר טסלה מפנה את תשומת הלב שלה לפורמט של טנדר. זה צפוי להיות הרבה יותר פופולרי בארה"ב מאשר באזורים אחרים, אם כי הזמנות פתוחות גם באזורים אחרים.
ל-Cybertruck עיצוב זוויתי ייחודי, עם גוף נירוסטה וזכוכית משוריינת, יהיה לו גם 2830 ליטר של אחסון, ויכולת גרירה של +3400 ק"ג. כל המפרטים הללו מיועדים לארה"ב, כאשר טסלה טוענת שמפרטים בינלאומיים יפותחו בהתאם לביקוש.
בתחילה מוצעות שלוש גרסאות של טסלה Cybertruck:
מנוע יחיד: טווח 402 ק"מ, תאוצה 0-100 קמ"ש בפחות מ 6.5 שניות, מנוע אחורי RWD
מנוע כפול: טווח 482 ק"מ, תאוצה 0-100 קמ"ש בפחות מ 4.5 שניות, שני מנועים AWD
שלושה מנועים: טווח 804 ק"מ, תאוצה 0-100 קמ"ש בפחות מ 2.9 שניות, שלושה מנועים AWD
דגם Roadster
מחיר התחלתי: $200,000
זמינות: ארה"ב (מ- 2023), בארץ אין עדיין צפי לזמינות
הטסלה רודסטר התחילה את כל העניין ב-2008 והייתה אמורה להיות זמינה ב-2020 (היא נבדקה על ידי כמה מקורות בארה"ב, אבל חוץ מזה עדיין ניתן להזמנות בלבד).
המטרה של הרודסטר היא להיות המכונית החשמלית המהירה ביותר על הכביש, עם כמה נתונים מרשימים שהוכרזו עד כה, עם מהירות 0-100 קמ"ש של 2.1 שניות ומהירות מרבית מעל 400 קמ"ש. הוא יכיל ארבעה ויש לו גג זכוכית נשלף.
ישנן שתי גרסאות להזמנה: Roadster וסדרת Founders, עם הפרש של $50,000 אלף דולר במחיר בין השתיים.
רודסטר: טווח 1,000 ק"מ, תאוצה 0-100 קמ"ש ב 2.1 שניות AWD
מה עם הסמי?
הטסלה סמי היא בדיוק מה שהיא נשמעת: משאית סמי טריילר. אב טיפוס עלה לראשונה בסוף 2017 ותוכנן ליצור ב-2020, אך הוא עדיין לא נמכר רשמית.
טסלה טענה בתחילה שלמשאית תהיה טווח של 804 ק"מ בטעינה מלאה והיא תוכל לסוע 643 ק"מ לאחר טעינה של 80 אחוז תוך 30 דקות באמצעות תחנות טעינה חדשות של "Tesla Megacharger".
מאסק אמר שה-Semi יגיע כסטנדרט עם טייס אוטומטי של טסלה, המאפשר נהיגה חצי אוטונומית בכבישים מהירים.
מה זה טייס אוטומטי של טסלה?
הטייס האוטומטי הוא חלק בטיחותי, חלקו טכנולוגיית רכב ברמת ג'יימס בונד. הוא משתמש במצלמות הממוקמות בצורה אסטרטגית, ומאפשרות למכונית לעשות דברים כמו להישאר במרכז נתיב כביש, להחליף נתיב ולהסתגל יותר בזמן בקרת שיוט. ברמה בסיסית שתאפשר בקרת שיוט והיגוי אדפטיבית, בעוד Autopilot Enhanced מאפשר גם החלפת נתיב אוטומטית, חניה וזימון (מהאפליקציה בטלפון).
המטרה של טייס אוטומטי היא להוביל בסופו של דבר לנהיגה אוטונומית. החל מאוקטובר 2016, כל מכונית שייצרה טסלה הגיעה עם החומרה הטבועה לשימוש בטייס אוטומטי. עד 2019 זה היה סטנדרטי.
טסלה ממשיכה לדחוף אפשרויות עדכון, עם תכונות נהיגה עצמית משופרות יותר, שהאחרונה שבהן כוללת אינטגרציה עם ניווט, כך שהמכונית תדע לאן אתה הולך. בהמשך 2022 הוא יוכל גם להגיב לתמרורים ולרמזורים, וכן לנהוג ברחובות העיר.
מה הם מטעני-על של טסלה?
מטעני-העל של טסלה הן תחנות טעינה שצצו בכל רחבי העולם בעשר השנים האחרונות. זו המקבילה למכונית חשמלית של תחנת דלק. בעוד שמשתמשים יכולים להטעין את המכונית שלהם בבית עם מטענים צמודים על הקיר, המטעני-העל יכולים להטעין סוללה כמעט מתה של 85kWh בתוך כ-70 דקות או להגיע ל-50% תוך 20 דקות.
מכוניות טסלה שהוזמנו לפני ינואר 2017 יכולות להשתמש בתחנות מטעני-על בחינם, בעוד לכל שאר המכוניות מוקצים 400kWh לשנה בחינם. אחרי זה למשתמשים תהיה עמלה קטנה, אבל זה עדיין כלום בהשוואה למה שעולה מילוי מיכל דלק.
טסלה הציגה לאחרונה את V3 מטען-העל, שיגדילו את הטעינה ל-250kW, מה שעשוי לקצץ בחצי את זמן הטעינה עבור רכבים תואמים. המכוניות של טסלה תואמות גם למטענים אחרים (כל עוד התקע מתאים), אבל מטעני העל הם בלעדיים למכוניות טסלה.
Commentaires